دانشنامه ناریا
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



معماری به عنوان یک هنر و علم، به طراحی و ساخت ساختمان‌ها و فضاهای داخلی و خارجی می‌پردازد. این هنر و علم، شامل مفاهیمی مانند طراحی، سازماندهی، ارتباطات و تعاملات بین فضاهای داخلی و خارجی، استفاده از مواد ساختمانی، نورپردازی، دکوراسیون و اصول اقتصادی است.

معماری، به عنوان یک هنر، از دیدگاه زیبایی‌شناسی، به طرح و طراحی ساختمان‌هایی که در آن‌ها زیبایی و تعادل بین اجزای مختلف حفظ شده باشد، می‌پردازد. این هنر، در تلاش است تا با استفاده از اصول زیبایی‌شناسی، فضاهایی را طراحی کند که به کاربران آن، لذت و رضایت بخش باشد.

معماری، به عنوان یک علم، به بررسی و تحلیل اصول ساختمان‌سازی و طراحی فضاهای داخلی و خارجی، می‌پردازد. این علم، در تلاش است تا با استفاده از دانش‌های ریاضی، فیزیک و شیمی، روش‌های بهینه‌سازی ساختمان‌ها و فضاهای داخلی و خارجی را شناسایی و بهبود بخشد.

معماری، به عنوان یک هنر و علم، تأثیر زیادی بر روی زندگی انسان‌ها دارد. طراحی مناسب ساختمان‌ها و فضاهای داخلی و خارجی، می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند. همچنین، معماری، به عنوان یک صنعت، نقش مهمی در توسعه شهرها و کشورها دارد.

بنابراین، معماری به عنوان یک هنر و علم، با توجه به تأثیرات بسیار زیادی که بر روی زندگی انسان‌ها دارد، بسیار مهم است. طراحی مناسب ساختمان‌ها و فضاهای داخلی و خارجی، می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند و همچنین در توسعه شهرها و کشورها نقش مهمی ایفا کند.

معمار یک فرد است که به طراحی و ساختمان‌سازی ساختمان‌ها و فضاهای داخلی و خارجی می‌پردازد. این فرد، با استفاده از دانش‌های مختلف، از جمله زیبایی‌شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی، سعی می‌کند تا فضاهایی را طراحی کند که به کاربران آن، لذت و رضایت بخش باشد.

معماران، در تلاش هستند تا با استفاده از طرح و طراحی مناسب، فضاهایی را ایجاد کنند که از نظر زیبایی، تعادل و هماهنگی بین اجزای مختلف، جذاب باشند. همچنین، آن‌ها سعی می‌کنند تا با استفاده از دانش‌های علمی، فضاهایی را طراحی کنند که بهینه باشند و از نظر اقتصادی و عملکردی، بهترین نتیجه را بدهند.

معماران، در طراحی ساختمان‌ها و فضاهای داخلی و خارجی، با مواد ساختمانی مختلف کار می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند تا با استفاده از مواد مناسب، فضاهایی را طراحی کنند که در برابر شرایط آب و هوایی و عوامل زیست محیطی، مقاوم باشند.

معماران، همچنین در تلاش هستند تا با استفاده از نورپردازی و دکوراسیون، فضاهایی را طراحی کنند که به کاربران آن، حس راحتی و آرامش بدهند. همچنین، آن‌ها سعی می‌کنند تا با استفاده از فضای مناسب، فضاهایی را طراحی کنند که به کاربران آن، حس فضای باز و آزادی بدهند.

به علاوه، معماران نقش مهمی در توسعه شهرها و کشورها دارند. آن‌ها با طراحی مناسب ساختمان‌ها و فضاهای داخلی و خارجی، می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کنند و همچنین در جذب گردشگران و توسعه اقتصادی کشور، نقش مهمی ایفا کنند.

بنابراین، معمار یک فرد است که با استفاده از دانش‌های مختلف، به طراحی و ساختمان‌سازی ساختمان‌ها و فضاهای داخلی و خارجی می‌پردازد. این فرد، با طراحی مناسب، می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند و در توسعه شهرها و کشورها، نقش مهمی ایفا کند.

معرفی بهترین معماران ایرانی و آثارشان

برخی از بهترین معماران ایرانی و برترین آثار معماری ایران را که اطلاعات نسبتا کاملی از آنها در اختیار است و نقش پررنگی در معرفی معماری ایرانی در جهان داشته اند را گردآوری کرده ایم.

 بهترین معماران ایرانی ، کامران دیبا

کامران دیبا متولد سال ۱۳۱۷ در تهران میباشد.وی در هنر نقاشی و برنامه ریز شهری نیز رزمه ای از خود برجای گذاشته است.

کامران دیبا رشته معماری در دانشگاه هاروارد بوستون فرا گرفت و در سال ۱۹۶۴ در تحصیل خود را به اتمام رساند.

یک سال پس از بازگشتش به تهران در سال ۱۹۶۷ به سمت رئیس و طراح ارشد شرکت مهندسین مشاور DAZ دست یافت و پروژه های بزرگی در ایران را احداث نمود.

از نمونه آثار فاخر کامران دیبا میتوان به طراحی موزه هنر های معاصر در تهران،فرهنگسرا و پارک شفق و نیاوران،ساختمان مسکونی پرویز تناولی،مسجد جندی شاپور،ویلای اسپارتینا و طراحی هتل در اسپانیا نام برد.

هوشنگ سیحون

هوشنگ سیحون در سال ۱۲۹۹ در تهران متولد شد.شروع تحصیلات معماری را در دانشگاه تهران آغاز و در دانشکده هنرهای زیبای پاریس به پایان رساند.

هوشنگ سیحون به عنوان یکی از برترین معماران ایرانی شناخته میشود و بناهای به یاد ماندنی زیادی را از خود بجای گذاشته است علاوه بر اینها مدتی را به عنوان استاد در دانشگاه تهران و سه دوره به عنوان رئیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران،برگذاری نمایشگاه های نقاشی در ایران و خارج از کشور و … را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

از جمله بناهای طراحی و ساخته شده به دست هوشنگ سیحون میتوان به آرامگاه کمال الملک،ابوعلی سینا،خیام،کلنل محمدتقی خان پسیان،نادر شاه افشار و ساختمان بانک سپه در توپخانه تهران و طراحی موزه توس در سال ۱۳۴۷ و بسیاری از بناهای به یاد ماندگی دیگر میتوان نام برد.

مژگان و گیسو حریری

گیسو حریری

مژگان و گیسو حریری به ترتیب در سال های ۱۹۵۸ و ۱۹۵۶ در ایران متولد شدند.

گیسو حریری در سال ۱۹۸۰ لیسانس معماری خود را از دانشگاه کرنل دریافت کرد و در طی دوره تحصیل دانشگاهی خود به همراه پروفسور گریگوری لسنیکوفسکی در زمینه خانه سازی مدرن و معماری هلند مشغول به مطالعه بود.

وی در مدت زمانی که در سانفرانسیکو به سر میبرد با دفتر جنینگز و شتوت سابقه همکاری از خود بجای گذاشته است و پس از آن در نیویورک به عنوان طراح و معمار در شرکت مشاورین پل سیگل مشغول به کار بوده است.

وی از سال ۱۹۸۷ مدت زمانی را به تدریس اختصاص داد و به عنوان استادیار در دانشگاه کلمبیا و عضو منتقدین و سخنرانان در دانشگاه های کرنل و مک گیل را در رزمه خود ثبت کرده است.

مژگان حریری

لیسانس معماری خود را یک سال پس از خواهرش در همان دانشگاه دریافت کرد و بهمراه خواهرش در پروژه تحقیقاتی هلند نیز حضور داشت.

مژگان حریری یک سال پس از دریافت مدرک لیسانس خود در سال ۱۹۸۱ به دلیل مطالعات ارزشمندش برای دریافت فوق لیسانس موفق شد جایزه الکساندر اشویلر را کسب نماید.

وی فوق لیسانس خود را در سال ۱۹۸۳ در گرایش طراحی شهری با راهنمایی های کالین راو دریافت کرد و در شرکت جیمز استوارت پلشک در نیویروک مشغول بکار شد و در سرانجام در سال ۱۹۸۶ دفتر معماری حریری و حریری را افتتاح نمودند.

از آثار شناخته شده خواهران حریری میتوان به ویلای لواسان،ساختمان تجاری اداری الوند در ایران نام برد.

عبدالعزیز فرمانفرمائیان

معمار بزرگ ایرانی، فرمانفرمائیان متولد ۱۲۹۹ در تهران و جزو نسل معماران برتر ایرانی بشمار میرود که تحصیلات خود را در خارج از کشور در دانشگاه بوزار پاریس سپری کرده است.

وی ابتدای کار را در گاراژ پدری شروع نمود که برای پیشرفت از دولت درخواست کرد که برای طراحی و ساخت اماکن عمومی و دولتی مشغول بکار شود.پس از مدتی دفتر مهندسین مشاور را تاسیس نمود که فرصتی مناسب برای ورود معماران جوان به بازار کار بود.

از آثار بزرگ ایشان میتوان به استادیوم آزادی،مسجد دانشگاه تهران،ساختمان های شرکت نفت،طراحی بانک مرکزی،دانشکده کشاورزی و دامپزشکی،فرودگاه مهرآباد،موزه فرش تهران،کاخ مادر سعد آباد و خیلی آثار مهم دیگر نام برد.

سید هادی میرمیران

هادی میرمیران در سال ۱۳۲۳ در قزوین متولد شد و تحصیلات خود را در رشته معماری در دانشگاه تهران به پایان رساند.کار خود را از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۷ در شرکت ملی فولاد ایران مشغول به کار گردید.

از سال ۱۳۵۸ به عنوان مدیر طراحی در شرکت خانه سازی ایران شروع به طراحی پروژه های شهری کرد.و سپس در سال ۱۳۶۴ به همراه چندتن از همکارانش شرکت مهندسان مشاور نقش جهان پارس را تاسیس نمود.

از آثار چشمگیر وی میتوان به ساختمان مرکزی بانک صادرات،مجموعه ورزشی رفسنجان،طراحی ساختمان کتابخانه ملی ایران،ساختمان کنسولگری ایران در فرانکفورت و ساختمان موزه ملی آب نام برد.

 

محمد کریم پیرنیا

وی متولد یزد در سال ۱۲۹۹ میباشد تحصیلات خود را در زمینه ادبیات آغاز، و موفقیت هایی در این زمینه کسب نمود اما با برگزاری اول اولین دوره کنکور دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رشته تحصیلی خود را تغییر داد و وارد دنیای هنر معماری شد.

محمد کریم پیرنیا علاقه و توجه بیشتری به معماری اروپایی و آثار غربی داشت و همین تمایل او سبب شد تا تحصیلات دانشگاهی خود را نیمه کاره رها نماید و شخصا به تحقیق و رشد علم خود در معماری بپردازد.وی با بررسی معماری ایرانی ،گفتوگو و تحقیق از معماران قدیمی اصول معماری ایرانی رو مورد تحقیق قرار داد و سرانجام تحقیقات خود را در قالب مقالات مختلفی در اختیار سایرین گذاشت.

از مجموعه آثار ایشان میتوان به کتاب آشنایی با معماری اسلامی ایران،بادگیر و خیشخان،بازار ایران،بناهای تاریخی هر کشور شناسنامه های فرهنگی است،بیماری بولوار،در و پنجره در معماری ایرانی و خیلی آثار فاخر دیگری در زمینه معماری نام برد.

کوروش فرزامی

کوروش فرزامی طراح درب ورودی جنوب دانشگاه تهران متولد سال ۱۳۱۶ میباشد.

فرزامی فارغ التحصیل رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران میباشد که حضور او به عنوان دانشجو معماری در دانشگاه تهران موجب گشت تا با اصرار ریاست وقت دانشگاه در مسابقه طراحی شرکت کند که در نهایت طرح پیشنهادی وی برنده مسابقه گشت.

از دیگر آثار معماری ایشان میتوان به طراحی شهرک مسکونی دانشگاه تهران،بیمارستان تهران کلینیک،مرکز صدا و سیمای مهاباد و سنندج،مجموعه صنعتی صدا و سیما اشاره نمود.

نادر خلیلی

پروفسور نادر خلیلی متولد تهران در سال ۱۳۱۵ میباشد و تحصیلات خود را در ترکیه به پایان رسانده است.یکی از ویژگی های ماندگار نادر خلیلی غلاقه وی به سفر بوده است که وی را مجاب کرد سال های زیادی را صرف این کار کند و کتاب تنها دویدن را در همین راستا به چاپ رسانده است.

روش ابرخشت و گلافتن را ابداع کرد و جوایز بزرگی مانند جایزه آقاخان را از آن خود کرد.

نادر خلیلی علاقه شدیدی به معماری با خشت را داشت.وی بیش از بیست سال را در امریکا سپری کرد و در تمام این سال ها ابراز علاقه خود را نسبت به معماری شرقی ابراز کرده است و تاکید بر این داشت که باید از متریال و عناصر باستانی (آب ،خاک،آتش،باد) در معماری به صورت صحیح استفاده کرد.

مریلا قاسم نژاد در ۲۸ - خرد - ۱۴۰۲

نوشته های همسو

  • No related posts found

پاسخ دادن