دانشنامه ناریا
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



اولین شب از شروع زمستان یعنی شب اول دی ماه را شب یلدا یا شب چله می نامد. این شب طولانی ترین شب در تاریخ شمسی است و ایرانیان از دوران باستان تا کنون به شکرانه این با هم بودن، طولانی ترین شب سال را جشن می گرفتند و ساعات شاد و مفرحی را کنار یکدیگر می گذراندند. در شب یلدا خانواده ها در خانه بزرگترهای فامیل گرد هم می آیند و  با خوراکی های متنوعی که فراهم نموده اند و تم شب یلدا را دارد، مانند تم هندوانه یا انار، از افراد خانواده  و مهمانانشان پذیرایی می کنند، فال حافظ می گیرند و به شعر خوانی و تفسیر غزل می پردازند.اگر خانواده ای تازه عروس داشته باشند، میوه ها، هنوانه و دسرهای مختلف را تزیین می کنند و برای چشم روشنی به خانه عروس می برند و … همه اینها در کنار هم می شود یک شب رویایی و به یادماندنی.

متاسفانه سال گذشته به دلیل همه گیری ویروس کرونا، مراسم شب یلدا به صورت دسته جمعی برگزار نشد و هر خانواده ای، در جمع کوچک خود این شب را جشن گرفتند. اما امسال ان شاالله با واکسینه شدن افراد، بتوانیم در کنار عزیزانمان این شب را جشن بگیریم.

به هر حال امروز به دستور پخت دو کیک یلدایی هم به شکل هندوانه و انار در خدمت شما هستیم. بنابراین هر تمی که داشته باشید، می توانید یکی از این دو کیک را بپزید و برای تزیین میز یلدایی تان استفاده نمایید. با دستور پخت این دو کیک همراه ما باشید.

کیک یلدایی به شکل هندوانه

مواد لازم برای تهیه کیک هندوانه

ژله هندوانه: ۱بسته

شکر: ۳ پیمانه

آرد: ۵ پیمانه

بیکینگ پودر: ۲ قاشق غذاخوری

نمک: ۱ قاشق چایخوری

کره: ۲ پیمانه

تخم مرغ: ۸ عدد

شیر: ۲ پیمانه

وانیل: ۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک هندوانه

در اولین مرحله باید دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا فضای داخلی آن برای قرار گرفتن محتویات کیک گرم شده باشد.

سپس داخل یک ظرف مناسب مقداری آرد و بکینگ پودر الک کرده و با هم مخلوط کنید و مقداری پودر ژله، نمک و شکر را هم اضافه کنید و همه آنها را با هم مخلوط کنید.

سپس باید کره را داخل دمای اتاق بگذارید تا نرم شود و به محتویات ظرف خود اضافه کرده و با کمک هم زن برقی آنها را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

اکنون باید در یک ظرف جدا تخم مرغ، شیر و پوره هندوانه را هم با یکدیگر مخلوط کرده و آنها را هم بزنید تا یکدست شوند و بعد آنها را به موادی که از قبل ترکیب کرده بودید اضافه کنید و با استفاده از همزن هم بزنید.

حالا باید یک قالب مناسب را برای تهیه کیک شب یلدا خود در نظر بگیرید و داخل آن را با استفاده از کاغذ روغنی خوب بپوشانید و محتویات کیک‌ هندوانه ای که آماده کرده اید را داخل قالب بریزید و همه جای آن پخش کنید و حدود ۴۵ دقیقه در فر قرار دهید.

در مدت زمانی که کیک می‌پزد نباید در فر را باز کنید چون باعث می‌شود کیک به اندازه کافی حجم نگیرد. در نهایت برای اینکه مطمئن شوید کیک هندوانه شما پخته یا نه می توانید یک خلال دندان یا سیخ چوبی داخل کیک فرو ببرید و بیرون بیاورید اگر کیک به آن نچسبید یعنی پخته و می توانید آن را از فر بیرون بیاورید و از کاغذهای روغنی و قالب جدا کرده و سرو کنید.

انواع مختلف تزیین کیک شب یلدا را در تصاویر مشاهده می کنید و می توانید از آن ها ایده بگیرید و کیک هندوانه ای خود را با توجه به سلیقه و ایده‌هایی که در ذهن دارید آماده کنید و یک شب خاطره انگیز در کنار خانواده و عزیزانتان رقم بزنید.

برای درست کردن پوره هندوانه باید هسته هندوانه را از آن بیرون بیاورید و هندوانه را داخل مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید.

کیک یلدایی به شکل انار

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی برای پایه کیک انار:

  • ۴ عدد تخم مرغ
  • شکر یک پیمانه
  • آب جوش یا شیر یک چهارم پیمانه
  • آرد یک پیمانه
  • نشاسته ذرت یک دوم پیمانه
  • بکینگ پودر ۱۰ گرم معادل دو و نیم قاشق چای خوری
  • وانیل ۵ گرم

مواد لازم برای تهیه کرم وسط کیک:

  • ۲ لیوان شیر
  • ۱ لیوان آب
  • ۵ قاشق غذا خوری آرد
  • ۱ قاشق غذا خوری نشاسته
  • ۱ تخم مرغ
  • ۱ قاشق غذا خوری کره
  • ۴ قاشق غذا خوری شکر
  • وانیل ۵ گرم
  • یک بسته ۷۰ گرمی کرم شانتی (پودر خامه)

برای کاور کردن کیک می‌توانید از خامه فرم گرفته نیز استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه سس انار:
۳ پیمانه پوره انار
۱ لیوان شکر
۲ قاشق چای خوری کرم تارتار

طرز تهیه کیک انار:

ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ‌ها از هم جدا کنید، نیمی از شکر را به سفیده‌ها اضافه کنید. با همزن برقی دور تند آنقدر بزنید تا ابری و سفت شود و نیمی دیگر از شکر و آب داغ یا شیر را به زرده تخم مرغ اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس مواد خشک را با الک به زرده‌ها اضافه کرده و کمی با همزن برقی مخلوط کنید. بعد از آن سفیده را که فرم داده‌اید کم کم به زرده‌ها اضافه کرده و با همزن دستی مخلوط کنید. در آخر آن را درون قالب ریخته و در فر با دمای ۲۰۰ درجه که از قبل گرم شده قرار دهید. وقتی شروع به پف کردن کرد، دما را به ۱۵۰ درجه کاهش دهید و حدود ۳۰ دقیقه (تایم حدودی هست شاید برای فر شما بیشتر طول بکشد) بگذارید کاملا بپزد. بعد از پخت کامل آن را از فر خارج کرده و اجازه دهید سرد شود.

برای کرم میانی، تمام مواد به جز کره و وانیل را مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود. سپس اجاق گاز را خاموش کرده و کره و وانیل را اضافه کنید. به مدت ۴-۳ دقیقه با همزن مواد را زده و اجازه دهید تا خنک شود و بعد کرم شانتی را اضافه کنید و هم بزنید و برای بین لایه‌های کیک اسفنجی استفاده کنید.

برای سس انار:
انارها را داخل مخلوط کن بریزید و سپس از صافی ریز عبور دهید. پوره انار و شکر را در قابلمه ریخته و به مدت ۱۹-۱۲ دقیقه بپزید. کرم تارتار را نیز اضافه کنید و اجازه دهید تا خنک و غلیظ شود. در آخر مجدد از صافی رد کنید و روی کیک بریزید.
نکته: به جای سس انار می‌توانید از بریلو (مایعی ژله‌ای که برای تزیین کیک استفاده می‌کنند) استفاده کنید.

مریلا قاسم نژاد در ۱ - آذر - ۱۴۰۰

نوشته های همسو

  • No related posts found

پاسخ دادن