دانشنامه ناریا
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



https://www.nariya.ir/wp-content/uploads/2011/11/pcsel_nariya.jpg

واقعا روزهای خوب گذشته یادش بخیر که انتخاب رایانه کار بسیار ساده‌ای بود. شما تنها ۲گزینه رایانه دسکتاپ (PC) و لپ‌تاپ را پیش رو داشتید و با گشتن در فروشگاه‌ها براحتی می‌توانستید یک سیستم مناسب را برای خود انتخاب کنید. در آن زمان، ارتفاع کیس دسکتاپ‌ها به بلندی قد یک بچه و وزن آنها نیز بسیار سنگین بود.ولی حالا همه چیز تغییر کرده است، به‌گونه‌ای که برخی از لپ‌تاپ‌های امروزی قادر به ارائه قدرت پردازش و محاسبه رایانه‌ای در حد قدرتمندترین رایانه‌های دسکتاپ (PC) هستند.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از کلیک، دسکتاپ‌ها نیز به نوبه خود آنقدر تغییر کرده‌اند که گاهی اوقات تشخیص آنها بسیار مشکل است. بعضی از آنها به کوچکی یک جعبه کفش شده‌اند، برخی دیگر چنان کوچک و فشرده‌اند که همه قطعات آنها داخل بدنه صفحه نمایشگرشان جا گرفته و رایانه‌های همه در یکی (all in one) نامیده می‌شوند و البته رایانه‌های دسکتاپ نیز کماکان در بین کاربران کاربرد دارند. اما امروزه با وجود تنوع زیاد گزینه‌ها، انتخاب یک رایانه مناسب از بین این همه گزینه کار چندان آسانی نیست.
انواع رایانه‌ها
رایانه‌های دسکتاپ (PC)
این سیستم‌ها ساده‌تر از بقیه بوده و متشکل از یک کیس محتوی قطعات رایانه هستند که بیشتر به‌صورت عمودی بوده و برخی نیز به‌صورت افقی و روی میز قرار می‌گیرند. اندازه آنها نسبتا بزرگ بوده، جای زیادی را اشغال می‌کنند و به علت نیاز به استفاده از فن‌های خنک کننده متعدد در داخل کیس، سروصدای زیادی دارند. صفحه نمایش، صفحه کلید و ماوس به‌صورت جداگانه به آنها متصل می‌شود. امروزه این کیس‌ها در ۲نوع ATXو مینی ATXعرضه می‌شوند که فضای استانداردی برای دیسک سخت و گرداننده‌های نوری لوح فشرده (Blu-ray،CD،DVD) در آنها پیش‌بینی شده است. باتوجه به نوع و اندازه کیس، مادربوردهایی با اندازه استاندارد نیز برای آنها در بازار وجود دارد. بهترین مزیت رایانه‌های دسکتاپ (PC) استانداردبودن آنها در تمام نقاط جهان است.
رایانه‌های بازی (Gaming PC)
یکی دیگر از انواع رایانه‌های دسکتاپ دستگاه‌های بازی هستند که قدرت آنها برای برآمدن از پس بازی‌های رایانه‌ای و وظایف سنگین، به قدرت آنها افزوده شده و به این ترتیب می‌توانند از عهده اجرای بازی‌های رایانه‌ای سطح بالا و ویرایش فایل‌های ویدئویی و تصاویر دارای تفکیک‌پذیری بالا برآیند. میزان قدرت در یک رایانه بازی حرفه‌ای براحتی با ارائه میزان فریم تصویری سریع‌تر و تفکیک‌پذیری بالا، آخرین و پیشرفته‌ترین کنسول‌های بازی را نیز پشت سر می‌گذارد. فناوری رایانه‌های دسکتاپ بهترین پلتفرم را برای دستیابی به این حد از قدرت رایانه‌ای در اختیار می‌گذارد. در این حوزه دامنه وسیعی از ملزومات بازی، مانند کارت‌های گرافیکی و فن‌های خنک‌کننده بزرگ و قوی که قادر به کنار آمدن با گرمای شدید حاصله از قطعات سخت‌افزاری قدرتمند باشد، نقش بسزایی دارند. معمولا رایانه‌های مخصوص بازی ارزان نیستند و ارزان‌ترین نمونه‌های آنها که تا حدی پیشرفته نیز باشند حدود یک میلیون تومان قیمت دارند، اما با آنها نیز نمی‌توان از حداکثر قدرت اجرای بازی‌های پیشرفته امروزی برخوردار شد. یک رایانه بازی (Gaming PC) همچنین می‌تواند تا حدی سبک در زمینه وظایف پردازشی ـ محاسباتی نظیر ویرایش فایل‌های ویدئویی و تصاویر ثابت با تفکیک‌پذیری بالا در برنامه‌های نرم‌افزاری حرفه‌ای مانند فتوشاپ کاربرد داشته باشد. پس اگر قصد انجام چنین کارهایی را داشته باشید، می‌توانید از این رایانه‌ها به بهترین وجه و به‌صورت چند منظوره، بیشترین بهره ممکن را ببرید. بنابراین رایانه‌هایی مانند الین ویر (Alienware) به مراتب بیشتر از یک دستگاه اکس‌باس (Xbox) مفید بوده و کاربردی‌تر هستند
رایانه‌های مینی (Mini PC)
تنها کاری که از رایانه‌های مخصوص بازی ساخته نیست، این است که براحتی و بدون دردسر در کنج یک اتاق کوچک جا بگیرند. آنها با آن همه دیودها و چراغ‌های درخشان، فن‌های خنک‌کننده پر سر و صدا و گرمای زیاد ساخته شده‌اند تا جلب توجه نموده و در مکان‌های وسیع جا داشته باشند.حال اگر شما یک رایانه جمع و جور بی سر و صدا برای محیط آرام دفتر کار یا اتاق مطالعه خود می‌خواهید، یک رایانه مینی، بهترین گزینه برای انتخاب برای اینگونه محل‌هاست. بهترین مزیت استفاده از مینی‌پی‌سی‌ها صرفه‌جویی در فضاست. مزیت برجسته دیگر آنها بی سرو صدا کار کردن است.
این به این معناست که در سر و صدای معمولی اتاق هنگام صحبت‌کردن شما هیچ صدایی از آن نمی‌شنوید. اما هرگز به این معنا نیست که شما باید کارآیی را قربانی سکوت و کوچکی کیس مینی رایانه‌ها کنید، چرا که با داشتن پردازنده‌های ۲هسته‌ای (Dual Core) و مقادیر زیاد حافظه رم این مینی‌پی‌سی‌های ریزه‌میزه نیز از عهده کارهای محوله بخوبی برآمده و حرف‌های زیادی برای گفتن به کاربران خود دارند.
تنها عیب آنها فضای کم داخل کیس آنهاست. برای مثال شما نمی‌توانید دیسک سخت دومی را به آنها اضافه کنید و اضافه کردن و ارتقای قطعاتی مانند کارت گرافیک به آنها بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است. همچنین قیمت آنها گرا‌نتر از اقوام درشت هیکل‌ترشان (رایانه‌های دسکتاپ) است.
تولیدکنندگان آنها نیز در طراحی‌شان باید بسیار هوشمندانه‌تر عمل کنند تا گرمای حاصله از کار پردازنده و قطعات دیگر بخوبی به خارج از کیس هدایت شده و عمل خنک‌کردن بدرستی صورت گیرد که این امر خود مستلزم به‌کار بردن وسایل و مواد بهتر و گرانقیمت‌تر در ساخت آنهاست.
رایانه‌های مرکز رسانه (Media Center PC)
این رایانه‌ها برای این طراحی شده‌اند که در کنار تلویزیون اچ‌دی یا صفحه نمایش LCDیا LEDبزرگ شما قرار بگیرند. آنها سیستم‌های کم سر و صدایی هستند که امکان پخش و نمایش فایل‌های تصویری را از روی دیسک‌های سخت بدون نیاز به دسترسی به شبکه و USBمیسر می‌سازند. امروزه این نوع رایانه‌ها از ظاهری زیبا برخوردارند که آنها را مناسب استفاده در کنار تلویزیون، سینمای خانوادگی و سایر لوازم در اتاق‌های پذیرایی منازل ساخته است. سیستم‌عامل‌های مورد استفاده در آنها شامل نگارش‌های خاصی از ویندوز ایکس‌پی و نگارش‌های پایه ویندوز ۷هستند. رایانه‌های مینی کم‌مصرف که دارای گرافیک نسبتا قوی و خروجی‌های تصویری HDMIبرای اتصال به تلویزیون و خروجی صوتی دیجیتال، برای استفاده به‌عنوان رایانه مرکز رسانه مناسب (Media Center) هستند. همچنین اگر تماشا و ضبط برنامه‌های تلویزیونی نیز مورد نظر شما باشد، می‌توانید با اتصال TVکارت داخلی یا خارجی از این امکان نیز استفاده کنید.
رایانه‌های همه در یکی (ALL in One)
طراحی این رایانه‌ها به‌گونه‌ای است که تمامی قطعات متشکله آنها از جمله پردازنده، مادربورد، کارت گرافیک و حافظه رم و حتی کارت تیونر تی وی آنها در داخل بدنه نمایشگرشان (که کیسشان نیز به حساب می‌آید) تعبیه شده است. امروزه خیلی از آنها از فناوری صفحه لمسی برخوردار بوده و مجهز به خروجی‌های صوتی و تصویری دیجیتال(HDMI) و تیونرهای تی‌وی هیبرید آنالوگ – دیجیتال و ریموت کنترل چند رسانه‌ای نیز هستند. آنها فضای کمی را در منزل و محل کار اشغال کرده و رایانه‌هایی ایده‌آل برای استفاده به‌عنوان رایانه مرکز رسانه هستند.

شادی در ۲۱ - آبا - ۱۳۹۰

پاسخ دادن