دانشنامه ناریا
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با مواد غذایی آشنا کنیم که سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شما می شوند. در ادامه ی این مطلب با مواد غذایی که برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های عفونی و ویروسی مفید هستند را مشاهده خواهید کرد.

فلفل قرمز

این گیاه خوراکی سرشار از ویتامین A و C است و به همین دلیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. همچنین به مقدار کافی ویتامین E دارد. فلفل قرمز شیرین کم‌کالری است، بنابراین می‌توانید آن را به راحتی به هر وعده‌‌ی غذایی اضافه کنید. می‌توانید آن را در املت بریزید یا پس از سرخ کردن به‌عنوان چاشنی در کنار غذای اصلی میل کنید.

تخمه آفتاب گردان

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی از جمله فسفر، منیزیم و ویتامین B6 است. این دانه‌ها همچنین ویتامین E بسیار زیادی دارند که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قدرتمند است.

ویتامین E در تنظیم و حفظ سلامت عملکرد سیستم ایمنی بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. البته آووکادو و سایر سبزیجات برگ تیره هم که در همین مطلب درباره آنها گفته‌ایم این ویتامین را به اندازه کافی دارند.

ماهی تن بخورید

ماهی تُن منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین سرشار از روی، سلنیوم و پروتئین است که همه‌ی آنها برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. غذاهایی که با این نوع ماهی پخته می‌شوند تنوع بسیار زیادی دارند. ماهی تُن را می‌توانید به صورت خام، خشک‌شده یا کبابی بخورید یا آن را در سالاد (مثلا سالاد تن ماهی) و ساندویچ میل کنید.

سیر و سیستم ایمنی

سیر از آن دسته مواد غذایی است که در همه‌جای دنیا در آشپزی به وفور از آن استفاده می‌کنند. سیر دارای مقدار کمی زینک یا روی است که برای سلامتی بدن ضروری است. تمدن‌های باستانی به خوبی از نقش سیر در مبارزه با عفونت‌ها آگاه بودند. سیر به کاهش فشار خون و کندشدن روند سختی شریان‌ها کمک می‌کند. به نظر می‌رسد ویژگی‌های تقویت سیستم ایمنی بدن در سیر به‌دلیل وجود مقدار زیادی از برخی ترکیبات دارای گوگرد، از جمله آلیسین است.

سیستم ایمنی و این ادویه زرد

شاید به نظر شما زردچوبه صرفا یکی از ترکیبات اصلی ادویه کاری باشد که در غذاها مصرف می‌شود تا عطر و رنگ غذا را تغییر دهد. اما این ادویه به رنگ زرد روشن که تا حدودی تلخ است، مدت‌های طولانی به‌عنوان ضدالتهاب در درمان آرتروز و آرتریت روماتوئید استفاده شده است. یک تحقیق نشان می‌دهد که مقدار زیاد کورکومین که رنگ زرد زردچوبه به‌خاطر آن است، می‌تواند به آسیب‌های عضلانی ناشی از ورزش کمک کند.

مریلا قاسم نژاد در ۱ - اسف - ۱۳۹۸

پاسخ دادن