دانشنامه ناریا
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



صبحانه یک وعده غذایی ضروری است. شما در هر سنی که باشید و به هر فعالیتی که مشغول باشید، به هیچ عنوان نباید از خوردن صبحانه غافل شوید. صبحانه علاوه بر اینکه با تامین مواد غذایی مورد نیاز بدنتان به شما کمک می کند که بتوانید از عهده کارهای فیزیکی و ذهنی روزانه خود برآیید، نقش بسیار مهمی را در تناسب اندام و رسیدن شما به اندام ایده آلتان دارد.
اما در مورد دانش آموزان اهمیت خوردن صبحانه دوچندان است. زیرا دانش آموزان فعالیت های سخت ذهنی را پیش رو دارند و از طرفی ساعات طولانی حضور در مدرسه، می تواند انرژی آنها را تحلیل ببرد و بازدهی آنها را پایین بیاورد. بنابراین اگر محصلی در منزل دارید، حتما توجه خاصی به صبحانه خوردن او و همچنین مواد غذایی مصرفی در این وعده مهم داشته باشید.

یکی از بهترین و کاملترین صبحانه ها برای دانش آموزان و تمامی افراد، تخم مرغ است و سالمترین شکل مصرف آن هم به صورت اب پز است.
پس کاملترین و مقوی ترین صبحانه برای دانش آموز تخم مرغ آب پز است. حال ممکن است فرزند دلبند شما تمایلی به خوردن آن نشان ندهد، در این شرایط شما باید ذوق و سلیقه خود را به کار بگیرید و تخم مرغ ها را به زیبایی تزیین کنید و در اختیار وی قرار دهید.چندسالی است که مدارس، روزهایی را درنظر میگیرند و از دانش آموزان می خواهند تا در این روزها صبحانه ای سالم با خود به مدرسه بیاورند و در جمع کلاس و دوستان خود میل نمایند. یکی از بهترین پیشنهادات برای این صبحانه سالم، همان تخم مرغ آب پز است که شما می توانید به زیبایی آن را تزیین کنید و خم را فرزند خود به مدرسه ببرید.
با تعدادی از جدیدترین ایده های تزیین تخم مرغ آب پز و بررسی خواص تخم مرغ همراه ما باشید.

خواص خوردن تخم مرغ برای سلامت اعضای بدن

تخم مرغ، یکی از معدود خوراکی هایی است که باید به عنوان “سوپر غذا” طبقه بندی شود ؛ آن ها دارای مواد مغذی هستند که برخی در رژیم غذایی مدرن نادر و کمیاب هستند.خوردن تخم مرغ آب پز, سالم ترین راه برای خوردن تخم مرغ است, زیرا بدون روغن یا کره پخته می شود, که کالری و چربی اضافی بیشتری را به غذا اضافه نمیکند و باعث کاهش وزن می شود. ارزش غذایی یک تخم مرغ آب پز با سایر روش ها یک سان است. در این بخش از سلامت تغذیه در نمناک و در بحث بررسی کامل خواص تخم مرغ چندین فواید سلامتی تخم مرغ وجود دارد که در مطالعات انسانی تایید شده است:

۱٫ تخم مرغ سرشار از مواد مغذی باورنکردنی:

تخم مرغ جزو غذاهایی است که بیشترین مواد مغذی را روی کره زمین دارد.

یک تخم مرغ تمام مواد غذایی مورد نیاز برای تبدیل یک سلول و به یک جوجه مرغ را شامل می شود.

یک تخم مرغ آب پز شده حاوی این موارد است:
ویتامین آ:۶ درصد

فولات:۵ درصد

ویتامین ب ۵:۷درصد

ویتامین ب ۱۲:۹ درصد

ویتامین ب۲:۱۵درصد

فسفر:۹ درصد

سلنیوم:۲۲ درصد

تخم مرغ همچنین حاوی مقدار معقولی از ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B6، کلسیم و روی است.

شامل ۷۷ کالری، ۶ گرم پروتئین و ۵ گرم چربی های سالم است.

تخم مرغ همچنین حاوی مواد مغذی مختلفی است که برای سلامتی مهم می باشند. در حقیقت، تخم مرغ غذای کاملی است. آن ها تقریباً هر ماده غذایی مورد نیاز شما را در بر می گیرند. اگر بتوانید تخم مرغ محلی و مقوی شده با یا امگا ۳ را پیدا کنید، مواد مغذی اش حتی بهتر و باکیفیت تر هم می شود.

آن ها حاوی مقادیر بالاتری از چربی امگا ۳ هستند و ویتامین A و E بسیار بالاتری دارند. کلسترول بالایی دارد، اما بر میزان کلسترول خون تاثیر نمی گذارد. در حقیقت یک تخم مرغ ۲۱۲ میلی گرم است که بیش از نیمی از مصرف روزانه توصیه شده توسط ۳۰۰ میلی گرم است.

بسیار مهم است، به خاطر داشته باشید که کلسترول در رژیم غذایی لزوماً کلسترول را در خون بالا می برد.

کبد در واقع هر روز مقادیر زیادی کلسترول تولید می کند. وقتی شما میزان مصرف کلسترول خود را افزایش می دهید، کبد کلسترول کمتری تولید می کند تا حتی آن را دفع کند.

با این حال، پاسخ به خوردن تخم مرغ بین افراد فرق می کند:

در ۷۰ درصد از مردم، تخم مرغ کلسترول را بالا نمی برد. در ۳۰درصد مابقی، تخم مرغ می تواند به طور خفیفی کلسترول بد را بالا ببرد. با این حال، افراد با اختلالات ژنتیکی مانند هیپوکلسترولمی خانوادگی یا نوع ژنی به نام ApoE4 می توانند مصرف تخم مرغ را محدود یا از آن اجتناب کنند.

سفیده و زرده تخم مرغ هم غنی از مواد مغذی مثل پروتئین, ویتامین و مواد معدنی مختلف هستند. زرده تخم مرغ بخشی است که حاوی کلسترول, ویتامین های محلول در چربی مانند a, d, e و k و همچنین اسیدهای چرب ضروری مانند اسیده ای چرب امگا ۳ است.

در حدود ۶۰% از پروتئین موجود در تخم مرغ در سفید و ویتامین b6, b12, c و مواد معدنی کم مصرف مانند روی, آهن و مس یافت می شود. مقدار زیادی سلنیوم وجود دارد که یک آنتی اکسیدان قوی در سفیده تخم مرغ است که حاوی مقدار بسیار کمتری چربی و کلسترول است.

ترکیب این مواد مغذی, تخم مرغ را منبع فوق العاده ای از یک پروتئین کامل می سازد زیرا حاوی همه اسیدهای آمینه ضروری هستند, بنابراین برای سلامتی خوب که نمی توانند توسط بدن ساخته شوند و ما باید از رژیم غذایی خود به دست آوریم, ضروری است.

۲. مفید برای چشم‌ّها

تخم مرغ حاوی ویتامین A است که برای حفظ سلامت چشم‌ها مفید است. بنابراین فقط هویج نیست که برای چشم‌ها خوب است. خوردن تخم مرغ آب پز به صورت روزانه از نزدیک بین و دور بین شدن چشم‌ها پیشگیری می‌کند. بنابراین اضافه کردن تخم مرغ آب پز به عنوان چاشنی مکمل برای خوردن برنج ضرری ندارد. از طرف دیگر چشم‌ها وظیفه‌شان دیدن زیبایی جهان است. پس سلامتی آن باید حفظ شود به نحوی که انگار یک سرمایه‌گذاری برای آینده است.

۳. درخشان‌تر کردن ناخن‌ها

در تخم مرغ همچنین ماده‌ای وجود دارد که آنتیوکسیم نامیده می‌شود و باعث درخشنده به نظر رسیدن ناخن‌ها می‌شود. هرچند ناخن‌ها کوچک هستند و به ندرت به چشم می‌آیند اما ناخن‌هایی که به نظر سالم و قوی می‌رسند رویای هر کسی هستند. بنابراین مصرف روزانه‌ی تخم مرغ آب پز کمک زیادی به تحقق این رویا می‌کند.

۴. حفظ قدرت استخوان‌ها

سلامت استخوان به تقویت بدن جهت حفظ تحرک و انجام فعالیت‌های روزانه کمک می‌کند سلامت استخوان با افزایش سن ممکن است تهدید شود. مثالی از مشکل استخوان پوکی استخوان است که باعث کاهش قدرت استخوان‌ها می‌شود. برای پیشگیری از پوکی استخوان زودرس بهتر است خوراکی‌های مغذی مانند تخم مرغ مصرف کنیم. به علاوه، چهار بار در هفته حدود ۳۰ دقیقه ورزش کنیم.

۵. کمک به پیشگیری از سرطان پستان

سرطان پستان دومین بیماری مرگبار در اندونزی است. سرطان سینه نه تنها بر زنان بلکه بر مردان نیز تاثیر می‌گذارد فقط اینکه زن‌ها بیشتر مستعد سرطان سینه هستند. برای پیشگیری از این سرطان اولین قدم تغییر الگوی زندگی برای سالم‌تر زیستن است.

به علاوه، با انجام معاینات شخصی پستان در منزل می‌توانید به تشخیص زودهنگام وجود تومور در سینه کمک کنید. چون سرطان‌هایی که زود تشخیص داده شوند سریع‌تر درمان می‌شوند. سرطانی که دیگر به مراحل آخر وارد شده باشد درمانش سخت است. مصرف منظم تخم مرغ آب پز می‌تواند خطر سرطان سینه را هم در مردان و هم در زنان کاهش دهد.

۶. کمک به غلبه بر کم خونی

کم خونی یکی از بیماری‌هایی است که از کاهش عملکرد ترکیب‌های موجود در گلبول‌های قرمز خون به نام هموگلوبین به وجود می آید. هموگلوبین عملکردی دارد که طی آن اکسیژن را به گلبول‌های قرمز پیوند می‌دهد تا نیاز ارگان های مختلف بدن را برآورده سازد. کم خونی باعث پریده رنگ به نظر رسیدن، خسته شدن و احساس سردرد بیمار می‌شو. بنابراین به بسیاری از کسانی که از کم خونی رنج می‌برند توصیه می‌شود تخم مرغ آب پز بخورند. چون در تخم مرغ آب پز ترکیبی به نام آهن وجود دارد که می‌تواند عملکرد هموگلوبین را بهبود ببخشد تا عملکرد خودش را به درستی انجام بدهد.

۷. مفید برای رژیم غذایی

خبر خوش بعدی برای زنانی است که نگران تناسب اندام ایده‌آل‌شان هستند. داشتن بدن ایده‌آل آرزوی تقریبا هر کسی است، به ویژه خانم‌ها. با داشتن اندام ایده‌آل می‌توان اعتماد به نفس را در زندگی روزمره افزایش داد.

بنابراین، یک قدم برای داشتن اندام ایده‌آل مصرف منظم تخم مرغ آب پز است. در نتیجه یکی از راه‌های استفاده کردن تخم مرغ آب پز به عنوان کمکی برای رژیم غذایی کاهش وزن گنجاندن آن در وعده‌ی صبحانه است. بعد ناهار را به همان روال معمول روز بخورید. شب اگر احساس گرسنگی کردید می‌توانید مصرف میوه هایی کم قند مانند آووکادو را امتحان کنید. با داشتن چنین رژیم غذایی منظمی می‌توانید به کاهش وزن خود کمک فوق‌العاده‌ای بکنید.

۸. پیشگیری از ریزش مو

اولین کاری که تخم مرغ آب پز می‌تواند انجام بدهد کمک به پیشگیری از ریزش مو است. محتوای ویتامین A همچنین ویتامین E در این خوراکی برای پیشگیری از ریزش مو بسیار مفید است. بنابراین، این مصرف آن توصیه می‌شود.

۹. توانایی کاهش جذب کالری‌ها

تخم مرغ آب پز برای محدود کردن جذب کالری‌ها در بدن نیز مفید است. نشان داده شده است محتوای موجود در این خوراکی جذب بیش از حد کالری‌ها را محدود می‌کند. بنابراین برای مصرف کسانی که رژیم غذایی دارند بسیار مفید است.

۱۰. پیشگیری از آسیب مو و ریزش آن

موی آسیب دیده و شکسته می‌تواند بیشتر اوقات به خاطر تغییر برند شامپو اتفاق بیفتد سوای اینکه رنگ کردن مو هم بی‌تاثیر نیست. این می‌تواند نتیجه تغییر وضعیت مو بشود و شکستگی و آسیب ایجاد کند. برای پیشگیری از آن می‌توان تخم مرغ آب پز مصرف کرد.

مریلا قاسم نژاد در ۲۲ - آبا - ۱۴۰۱

نوشته های همسو

  • No related posts found

پاسخ دادن