دانشنامه ناریا
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



علم روانشناسی یکی از علم هایی است که با روح و روان و شخصیت افراد وابستگی بسیار شدید دارد. این علم چون با زندگی انسان ها عجین است، همه افراد، چه افرادی که در این حوزه تحصیل کرده اند و چه سایرین، نسبت به مباحث ان علاقه مندی زیادی دارند.

یکی از مسائلی که مربوط به حوزه روانشناسی است، انجام تست های مختلف است. تست های مربوط به خودشناسی، تست های مربوط به علاقه مندی شغلی، تست های مربوط به محاسبه سن عقلی و یا محاسبه سن عاطفی و … همواره مورد توجه افراد هستند.

امروز می خواهیم در ارتباط با تست محاسبه سن عقلی و عاطفی صحبت کنیم. اگر شما هم به این قبیل تست ها علاقه مندید لازم است تا به دو نکته توجه داشته باشید:

اول- همیشه سعی کنید تا تست های معتبر و از منابع معتبر استفاده نمایید.

دوم- این تست ها یک پیش فرض نسبت به شخصیت شما هستند، هیچ جیزی از جواب های این تست ها نشانه برتری شخصی بر شخص دیگر نیست. هر شخصی با شخصیت اصلی خود دوست داشتنی و قابل احترام است.

همه انسان ها در زندگی خود ۳ نوع سن دارند؛ سن کرونولوژیک یا سن شناسنامه ای که نشان دهنده ی تعداد سال هایی است که افراد زندگی کرده اند، سن بیولوژیکی که وضعیت بدن افراد را نشان می دهد و سن عاطفی که نشان دهنده حالات احساسی درونی فرد می باشد.

به عبارت دقیق تر سن عاطفی، سنی می باشد که مغز شما آن را احساس می کند. به طور مثال شاید شما ۲۵ ساله باشید اما مغز شما سن تان را ۲۰ یا ۳۰ ساله احساس می کند. سن عقلی هم میزان رشد مغزی شماست و می تواند مطابق با سن شناسنامه ای و یا بیشتر از آن و یا حتی کمتر از آن باشد.

با نمونه تست های محاسبه سن عقلی و سن عاطفی همراه ما باشید.

نمونه تست محاسبه سن عقلی

۱٫ بعضی از ماه‌ها ۳۰ روز دارند و بعضی ۳۱ روز. چند ماه ۲۹ روز دارد؟

۱
۱۲
۶
۳

۲٫ اگر دکتر به شما ۳ قرص بدهد و بگوید هر نیم‌ساعت یک قرص بخور چقدر طول می‌کشد تا تمام قرص‌ها خورده شود؟

۱
۱٫۵
۲٫۵
۲

۳٫ من ساعت ۸ شب به تختخواب رفتم و ساعتم را کوک کردم که ۹ صبح زنگ بزند وقتی با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار شدم، چند ساعت خوابیده بودم؟

۹
۱۴
۱۳
۱

۴٫ عدد ۳۰ را به نیم تقسیم کنید و عدد ۱۰ را به حاصل آن اضافه کنید چه عددی به دست می‌آید؟

۲۵
۳۵
۷۰
۹۰

۵٫ مزرعه‌داری ۱۷ گوسفند زنده داشت. تمام گوسفندهایش به جز ۹ تا مردند چند گوسفند زنده برایش باقی مانده است؟

۱۷
۹
۸
هیچ

۶٫ اگر تنها یک کبریت داشته باشید و وارد یک اتاق سرد و تاریک شوید که در آن یک بخاری نفتی، یک چراغ نفتی و یک شمع باشد اول کدام‌یک را روشن می‌کنید؟

بخاری
چراغ
شمع
کبریت

۷٫ فردی خانه‌ای ساخته که هر ۴ دیوار آن به سمت جنوب پنجره دارد خرسی بزرگ به این خانه نزدیک می‌شود، این خرس چه رنگی است؟

سفید
سیاه
قهوه ای
آبی

۸٫ اگر ۲ سیب از ۳ سیب بردارید چند سیب دارید؟

۰
۱
۲
۳

۹٫ حضرت موسی از هر حیوان چند تا با خود به کشتی برد؟

هیچ
۱
۲
۱۰

۱۰٫ اگر اتوبوسی را با ۴۳ مسافر از مشهد به سمت تهران برانید و در نیشابور ۵ مسافر را پیاده کنید و ۷ مسافر جدید را سوار کنید و در دامغان ۸ مسافر پیاده و ۴ نفر را سوار کنید و سرانجام بعد از ۱۴ ساعت به تهران برسید حالا نام راننده اتوبوس چیست؟

تهرانی
خودم
نیشابوری
دامغانی

نمونه تست محاسبه سن عاطفی

افراط و تفریط در عواطف افراد را منجر به ناسازگاری، پرخاشگری، خشم، نفرت و اضطراب می کند که به صورت کنترل نشده، بهداشت روانی و عاطفی افراد را به گونه ای جدی تهدید می کند. نکته قابل توجه این است که آثار نامطلوب هیجان ها بیش از آثار خوب آن هاست. آنها هشداردهنده های زندگی هستند و بسی نیرومند هستند که آتش جنگ ها را شعله ور می کنند، باعث رشد عاطفی و سلامت روانی می شوند و بالعکس می توانند سلامت روانی و عاطفی افراد را تحت تاثیر قرار دهند. سلامت روانی و عقلی شخص به بلوغ عاطفی او نیز بستگی دارد. زیرا نظر شخص نسبت به خودش، دیگران، اوضاع اجتماعی و زندگی به طور کلی از چگونگی رشد و تکامل عواطف وی متاثر می شود. در واقع بلوغ عاطفی جریانی است که طی آن شخصیت فرد به طور مداوم برای احراز بیش از پیش سلامت عاطفی، از لحاظ روانی و فردی می کوشد. بلوغ عاطفی در افراد سبب مسئولیت پذیری، تفکر قبل از عمل، حفظ روابط صمیمی و مثبت با دیگران، صبر و شکیبایی و … خواهد شد. مفهوم رفتار عاطفی بالغ در هر سطحی حاصل از رشد طبیعی عاطفی است. شخصی قادر به کنترل عواطف خویش است که تاخیر در ارضا را تحمل کند بدون اینکه تاسف بخورد و رنج بکشد. به عبارت دیگر، بلوغ عاطفی یعنی اینکه فرد به حدی از پختگی احساسی برسد که بتواند برای مشکلات عاطفی خود راه حل منطقی پیدا کند و قادر باشد احساسات خود را کنترل کند، به عبارت دیگر زمانی می توانیم فردی را از لحاظ عاطفی بالغ بدانیم که فرد تمام عواطف و احساسات خود را به درستی بشناسد و نحوه ابراز صحیح و کنترل آنها را بداند.

تست روانشناسی بلوغ عاطفی توسط یاشویر سینگ و ماهیش بهار گاوا ( ۱۹۹۰ ) تدوین شده است. این سیاهه شامل ۴۸ سوال است و مشتمل بر ۵ زیرمقیاس می شود که عبارتند از:
عدم ثبات عاطفی،
بازگشت عاطفی،
ناسازگاری اجتماعی،
فروپاشی شخصیت و
فقدان استقلال

سئوالات را به دقت بخوانید و به تمام آنها پاسخ دهید. در غیر اینصورت جواب تست معتبر نخواهد بود.

پاسخ یکی از گزینه های خیلی زیاد، زیاد، نامشخص، احتمالا و هرگز خواهد بود.

مریلا قاسم نژاد در ۱۱ - اسف - ۱۴۰۰

نوشته های همسو

  • No related posts found

پاسخ دادن