دانشنامه ناریا
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



اگر در محیط کاری خود با معماران کار می کنید حتما واژه شیت و شیت بندی را از زبان آن ها ریاد شنیده اید.

اما شیت چیست که تا این حد بدای معماران مهم است؟

کلمه شیت در زبان انگلیسی به معنای صفحه ی کاغذ است و در رشته دیزاین مانند معماری و گرافیک به هر برگه کاغذی که طرحی روی آن چاپ شده است شیت گفته می شود اما این واژه به صورت تخصصی تر در معماری به شیت هایی که برای ارائه کار نهایی به کارفرما اماده شده اند اطلاق می شود.

هدف از شیت بندی

بعد از اتمام مراحل طراحی ساختمان نوبت به ارائه‌ی طرح به کارفرما می رسد. در طی جلسه ارائه، کارفرما نیاز دارد تا تمام نقاط قوت و ضعف پروژه را ببیند و درباره آن ها تصمیم بگیرد. اما اکثر کارفرما ها دانش معماری و طراحی ساختمان ندارند و قادر به خواندن نقشه های فنی ساختمان نیستند. پس برای رفع این مشکل باید با نشان دادن عکس های سه بعدی مناسب و دیاگرام های تصویری در قالب یک شیت، جزئیات طرح ساختمان را به آن ها نشان داد. در واقع وظیفه ی اصلی شیت، پرزانته ی طرح به صورت گویا به کارفرما است. به صورتی که کارفرما قادر به درک و تجسم طرح در ذهن خود باشد.

انواع شیت بندی

شیت بندی در معماری به دو نوع دستی و کامپیوتری تقسیم می شود. البته گاهی اوقات هم این دو نوع شیوه در کنار هم استفاده می شوند، دسته ی اول با دست انسان و با وسایل طراحی و ماژیک و ابرنگ مستقیم روی مقوا و کاغذ اجرا می شود و کاربردش بیشتر در دانشکده های معماری و فضای آکادمیک است. این نوع شیت بندی هرچند بسیار زیباست اما نکات منفی زیادی دارد.

– به علت وقت گیر بودن، در فضای حرفه ای مورد استفاده قرار نمی گیرد.

– امکان خطا و لغزش دست در آن زیاد است.

– قابلیت چاپ مکرر در سایز های مختلف را ندارد و تنها یک نسخه از آن می توان داشت  در صورتی که در شیت کامپیوتری با داشتن فایل اصلی به داحتی می توان چندین نسخه از آن را چاپ کرد.

ارائه کامپیوتری

شیت های معماری می توانند با نرم افزارهای مرتبط با معماری ارائه شوند.

نرم افزار هایی مانند اتوکد،آرشیکد،اسکچ آپ،فتوشاپ و یا تری دی استودیو مکس و پاور پوینت (این نرم افزار ها متداولترین ها هستند و نرم افزار هایی رویت یا راینو و … نرم افزارهای دیگیری هستند که میتوان برای تهیه و ارائه شیت های معماری از آنها استفاده کرد)

معمولا روند به این ترتیب است که ابتدا نقشه ها با نرم افزار هایی مانند اتوکد یا آرشیکد یا رویت (Revit) بصورت دوبعدی رسم میشوند و سپس با کمک تری دی مکس یا اسکچ آپ حجم نیز طراحی و ایجاد میشود ( البته اتوکد و آرشیکد و رویت هم خود قابلیت سه بعدی سازی دارند

از همه نرم افزارها نقشه ها را خروجی Jpeg یا JPG میگیرند و سپس در فتوشاپ شیت نهایی طراحی میشود و روی مقوا پلات گرفته میشود.

*در ارائه نهایی شیت ها با فتوشاپ میتوان از عکسهایی که از ماکت گرفته میشود نیز استفاده نمود.

*ترکیب رنگی شیت های ارائه ،افکت ها ، نوع چیدمان عکسها در شیت و … یک امر کاملا سلیقه ایست که به تجربه طراح شیت هم بسیار وابسته است.

*حتما از فونت برای معرفی نقشه ها و عکسها در شیت استفاده کنیم.

*شیت ها کلا میتوانند با یک نرم افزار طراحی شوند مانند اتوکد ! در این صورت شیت با خط و خطوطی که در اتوکد رسم میشود طراحی میشود و سپس نقشه ها در آن جاگذاری میشود و نهایتا روی مقوا پلات گرفته می شود.

نکات مهم در جایگذاری عناصر

  • پلان‌ها لازم نیست شامل نکات فنی واعداد باشند..
  • حتما در ارائه‌ی پلان‌ها، نما‌ها و مقاطع از سایه استفاده شود.
  • اگر یک مقطع یا پلان شاخص داشته باشیم می‌توان از ترکیب دو تکنیک سیاه و سفید و رنگ استفاده کرد تا کار جلوه‌ی بیشتری پیدا کند. به این صورت که عنصر شاخص به صورت رنگی و بزرگ در نقطه طلایی صفحه چاپ شود و مابقی مدارک به صورت سیاه و سفید در اطراف قرار گیرد.
  • حتما مشخصات پلان و مقطع قرارداده شده در شیت با فونت ریز در زیر آن‌ها ذکر شود تا کارفرما دچار سردرگمی نشود.
  • در رندر‌های خارجی و داخلی از پرسوناژ انسان استفاده شود تا درک فضای انسانی برای کارفرما قابل درک‌تر باشد، اگر کارفرما یک رندر داخلی جذاب با فضای خانوادگی گرم را مشاهده کند قطعا بیشتر به پروژه علاقه‌مند خواهد شد. چون نمایان‌گر همان تصویری است که در ذهن او وجود دارد.

فونت: یکی از عناصر حیاتی و تاثیر‌گذار در طراحی شیت نهایی، فونت است. فونت در عین زیبایی باید خوانا وگویا باشد. پس از فونت های بیش از حد هنری که صرفا جنبه‌ی تزئینی دارند یا قابل خواندن نیستند باید پرهیز کرد. رنگ مورد استفاده در فونت هم از عناصر مهمی است که نباید از یاد برود.

رنگ: رنگ عامل تاثیرگذاری در شیت‌بندی است. رنگ مورد استفاده نباید حالت تبلیغاتی داشته باشد. حتما از پالت رنگی استفاده شود که نزدیک به رنگ مصالح مورد استفاده در پروژه است.

زمینه مناسب: یکی از مواردی که در اکثر شیت‌ها رعایت نمی‌شود انتخاب زمینه درست است. گاهی طرح و رنگ زمینه به قدری توجه جلب می کند که باعث می شود نگاه بیننده به جای تمرکز روی پلان ها و رندرها، درگیر زمینه شود و چشم را خسته کند. برای حل این مشکل باید از یک رنگ خنثی برای زمینه استفاده کرد تا در تضاد با خطوط پر رنگ پلان‌ها قرار بگیرد و باعث جلوه‌ی بهتر کار شود. استفاده از رنگ سیاه و رندرها به صورت محو در زمینه از مواردی است که به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چون به شدت حواس بیننده را پرت می کند.

عدم استفاده از متن: قبلا گفتیم که استفاده از متن در جای خود در شیت لازم است اما اگر می توانید از تصویر به جای متن استفاده کنید حتما این کاررا انجام دهید. زیرا که تاثیر تصویر چندین برابر متن است، پس تا جایی که ممکن است باید استفاده از متن را به حداقل رساند. مگر در جایی که تصویر پاسخگو نباشد.

دیاگرام: دیاگرام‌ها‌ی فضایی و کانسپت از نکات مهم شیت است. وجود یک دیاگرام گویا که مراحل را به صورت شفاف توضیح می دهد از یک متن ۱۰۰ کلمه‌ای با ارزش‌تر است پس دیاگرام فراموش نشود.

اما برای شیت‌بندی از چه نرم افزار‌هایی استفاده می شود؟ مهم‌ترین نرم افزار فتوشاپ است که برای قرار دادن عناصر گرافیکی در کنار هم مناسب‌ترین گزینه است. علاوه برآن افکت های جذابی دارد که در هنگام شیت بستن به کارمی آیند. برای طراحی دیاگرام‌های گرافیکی و وکتور‌ها مناسب‌ترین گزینه Corel Draw و illustrator هستند. از دیگر گزینه‌های مناسب برای طراحی شیت می توان به In Design اشاره کرد که البته کاربرد اصلی آن در طراحی جلد و برشور است. اما فرمت‌های آماده اش به کار شیت‌بندی هم می‌خورد.

در آخر به یاد داشته باشیم که یک شیت مناسب با بیان گرافیکی عالی وگویا تاثیر‌گذارتر از چندین ساعت سخنرانی و نوشته برای قانع کردن کارفرماست. پس شیت‌بندی مناسب را دست کم نگیریم و حتما از طراح مناسب برای انجام دادن شیت‌بندی استفاده کنیم.

دانلود رایگان شیت معماری لایه باز psd

شیت معماری لایه باز فتوشاپ PSD

سایز : ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر

قابلیت تغییر سایز به ابعاد دلخواه

رزولوشن : ۱۵۰ (با کیفیت ترین حالت برای چاپ در این سایز )

مناسب برای شیت دانشجویی در همگی مقاطع تحصیلی

به همراه تمامی فونت های استفاده شده.

دانلود

مریلا قاسم نژاد در ۱۹ - تیر - ۱۴۰۱

دسته

گرافیک

برچسب ها

نوشته های همسو

  • No related posts found

پاسخ دادن