دانشنامه ناریا
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



دکوراسیون داخلی منزل یکی از مهمترین نکاتی است که همه افراد باید به آن توجه داشته باشند. زیرا یک دکوراسیون شیک و آرامش بخش علاوه بر اینکه می تواند نیازهای زیبا شناسی انسان را تامین نماید، در داشتن روحیه خوب هم تاثیر گذار است. مثلا رنگ قرمز یکی از رنگهایی است که می تواند حس هیجان و شور را در افراد برانگیزد. اما استفاده بیش از حد این رنگ در دکوراسیون سبب می شود تا افراد خانواده دچار هیجانی کاذب شوند و همین امر می تواند میزان تنش را در آن خانه افزایش دهد. به همین دلیل اغلب توصیه می شود که از این رنگ به میزان زیاد در دکوراسیون داخلی خانه استفاده نشود.

امروزه اکثر افراد به دکوراسیون مدرن تمایل دارند. در حالی که دکوراسیون سنتی ایران، حرف های بسیاری برای گفتن دارد. استفاده از دکوراسیون سنتی ایرانی می تواند یک حس نوستالژی را در افراد برانگیزد، خوشبختانه بعضی از افراد در دنیای مدرنیته امروزی، باز هم به دنبال آرامش و سکونی هستند که خانه های قدیمی با دکوراسیون های سنتی خود داشتند. خانه هایی که می تواند ما را به یاد مادر بزرگ ها و پدر بزرگ های مهربانی بیندازد که در خانه هایی بزرگ با شیشه های رنگی زندگی می کردند.

اگر شما هم به سبک سنتی علاقه دارید و به دنبال ایجاد یک دکوراسیون سنتی و ایرانی در خانه خود هستید حتما تا انتهای متن همراه ما باشید.

طراحی خانه به سبک سنتی ایرانی

سبک سنتی به سبکی گفته می‌شود که با ویژگی‌هایش، یادآور گذشته آن منطقه باشد. سبک سنتی ایرانی یکی از سبک‌های جذاب و دوست داشتنی است که با داشتن ویژگی‌ها و المان‌هایی که در ادامه به آن پرداخته ایم گذشته را به شما یادآوری می‌کند. این سبک یادآور خلاقیت، هنر و ذوقی ایرانی است این سبک دلنشین به گونه ای است که می‌تواند با شرایط حال بروز شود. یعنی اگر بخواهید دیزاین دکوراسیون منزل به سبک سنتی ایرانی مناسب ۲۰۲۲  داشته باشید این سبک این اجازه را به شما می‌دهد.

در ادامه به ۱۰ ویژگی سبک دکوراسیون داخلی ایرانی پرداخته ایم:

۱٫ رنگ در سبک دکوراسیون داخلی ایرانی

سبک سنتی ایرانی بر این باور است که اگر خانه در مناطق سردسیری است از رنگ‌های گرم استفاده شود و اگر در مناطق گرم سیری است از رنگ‌های سرد استفاده شود. رنگی که خاطره ساز سبک دکوراسیون داخلی ایرانی است، رنگ قرمز است. این رنگ با خود پویایی، جنب و جوش را به همراه دارد. این سبک معتقد است خانه نباید به وسیله رنگ به فضایی بی روح تبدل شود. اگر توجه کرده باشید در خانه‌ها و مسجدهای سنتی قدیمی مانند مسجد صورتی در شیراز، اکثر شیشه‌ها رنگی هستند که با عبور نور خورشید از آن ترکیبی از رنگ‌های آبی، سبز و قرمز در فضای داخلی دیده شود.

رنگ‌های قرمز، سبز یشمی، آبی، فیروزه ای، کرمی، سفید و قهوه ای را می‌توانید در طراحی خانه به سبک سنتی ایرانی به کار ببرید!

۲٫ نورپردازی دیزاین دکوراسیون منزل به سبک سنتی

در سال ۲۰۲۲، نوپردازی نیز یکی از المان‌های مهم و اصلی بود که با وجودش در دکوراسیون داخلی می‌توان فضا را دلباز و دلنشین کرد. در دیزاین دکوراسیون منزل به سبک سنتی ایرانی نیز استفاده از نور مهم است. اگر دقت کرده باشید در اکثر خانه‌های قدیمی معمولا از پنجره‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده می‌شد تا نور به خوبی وارد فضای داخلی شود و در کنار آن از لوسترهایی برای تامین نور در شب استفاده میشد. پس تا جایی که امکان دارد اجازه بدهید نور وارد فضای داخلی منزلتان شود و برای تامین نورپردازی مصنوعی می‌توانید از لوسترهایی به سبک سنتی استفاده کنید. در این صورت دیزاین دکوراسیون منزل به سبک سنتی ایرانی را مناسب ۲۰۲۲ طراحی کرده اید.

 

۳٫ پارچه در سبک دکوراسیون داخلی ایرانی

یکی دیگر از المان‌هایی که در سبک دکوراسیون داخلی ایرانی خود را به خوبی توانسته است جلوه بدهد، پارچه است. پارچه در سبک سنتی در طرح‌ها و رنگ‌های خاص با مواد و الیاف طبیعی که معمولا دست دوز هستند تولید می‌شود. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم بر روی میز ناهارخوری یا میزهای کنار مبلی از ترمه و پارچه‌هایی با طراحی بته جغه دارند استفاده کنید. با این کار می‌توانید تنها گوشه ای از خانه را به کمک یک المان به سبک سنتی ایرانی طراحی کرد.

۴٫ استفاده از صنایع‌دستی

یکی از ایده‌های طراحی دکوراسیون سنتی استفاده از صنایع‌دستی به عنوان رو دیواری و زیراندازهای دستبافت است. برای رسیدن به دکوراسیون دلخواه خود احتیاجی به صرف هزینه‌های بالا نخواهید داشت. طراحی سنتی از دیدگاه برخی افراد استفاده از تخت و مبلمان چوبی به همراه کوسن‌های رنگی است. اما از دید افراد دیگر طراحی سنتی استفاده از صنایع‌دستی مختلف است.

۵٫ فرش در سبک سنتی ایرانی

فرش یکی از عناصر مهم در هر سبکی است و اصالت فرش ایرانی برای از هیچ کس پنهان نیست. در سبک دکوراسیون داخلی ایرانی، فرش ایرانی جز اصلی ترین موارد یک خانه است؛ به طوری که وجود فرش ایرانی را در هر فضایی را نقطه کانونی آن فضا می‌داند. فرش ایرانی دارای مقاومت و دوام بالایی است که در رنگ‌های خاص با مواد و الیاف طبیعی در طرح‌های زنده ای چون حیوانات، انسان‌ها و انواع گل‌ها بافته می‌شود.

بدون شک استفاده از یک فرش لاکی با زمینه قرمز دیزاین دکوراسیون منزل را به سمت سبک سنتی ایرانی می‌برد.

۶٫ استفاده از کرسی

از دیگر پیشنهادات برای این سبک طراحی داخلی استفاده از کرسی است. می‌توان گفت حس نوستالژی دوران کودکی را زنده خواهد کرد. استفاده از گرمای وصف نشدنی کرسی در سرمای زمستان یک ایده عالی محسوب می‌شود.

۷٫ استفاده از وسایل چوبی و عتیقه

یکی از ایده‌های ایجاد دکور سنتی استفاده از چوب، وسایل قدیمی و عتیقه است. انتخاب دقیق هر کدام از وسایل می‌تواند بیننده را به خاطرات خاص گذشته ببرد. معمولا تم رنگی به کار گرفته شده برای طراحی سنتی رنگ زرشکی به همراه قهوه‌ای چوب است.

۸٫ مبلمان در طراحی خانه به سبک سنتی ایرانی

مبلمان از عناصر اصلی اتاق نشیمن یا پذیرایی هستند. پس اگر می‌خواهید سبک دکوراسیون داخلی ایرانی را در منزل خود اجرا کنید باید عناصر مربوط به همان را استفاده کنید. مبلمان سنتی، مبلمان ساخته شده از تخته‌های چوبی هستند که با نقوش هندسی طراحی شده اند.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر مبلمان سنتی در گوشه ای از خانه به کمک پشتی‌های قدیمی به رنگ قرمز با طرح‌های اصیل ایرانی، سبک سنتی را اجرا کنید.

۹٫ استفاده از دکوراسیون سنتی بدون مبل

از دیگر ایده‌های طراحی دکوراسیون به سبک سنتی ایجاد نشیمن زمینی است. استفاده از این ایده در طراحی دکوراسیون داخلی پذیرایی ایرانی فراوان استفاده می‌شود. برای این کار از کوسن‌های بزرگ و پشتی با طرح ایرانی استفاده می‌شود. شاید بد نباشد بدانید که رنگ اصلی فضای دکوراسیون سنتی قرمز است. رنگ قرمز نماد اصالت و طراحی سنتی است.

۱۰٫ کاشی در آشپزخانه به سبک سنتی ایرانی

کاشی یکی دیگر از المان‌هایی است که در سبک سنتی ایرانی دیده می‌شود. اما امروزه به علت اینکه نمی‌توان در بیشتر فضای داخلی خانه از کاشی استفاده کرد می‌توانید از کاشی‌های سنتی با رنگ‌های شاد و خاص در آشپزخانه در فضای بین کابینت‌ها به کار ببرید.

این ویژگی برای خانه‌های امروزی که از سبک مدرن پیروی می‌کنند اما علاقه مند به سبک سنتی نیز هستند بسیار کاربرد دارد.

مریلا قاسم نژاد در ۱۲ - مهر - ۱۴۰۱

پاسخ دادن