دانشنامه ناریا
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



2846190_734

۶۰۰ اتوبوس و تاکسی، شهر پورتو در پرتغال را به بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین شبکه وای- فای مبتنی بر وسایل نقلیه در جهان تبدیل کرده است. در این شهر اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها به روترهای (routers) مخصوص اینترنت مجهز هستند که در واقع در نقش هات اسپات (hot spots) شبکه وای – فای عمل می‌کنند.

بدین ترتیب  تمامی شهروندان این شهر و گردشگرانی که همه روزه به نقاط مختلف پورتو میروند همیشه به اینترنت متصل اند. از آن گذشته این روترها داده هایی را از وسایل نقلیه عمومی جمع آوری کرده و با تلفیق اطلاعات به دست آمده از حسگرهای نصب شده در سطح زباله های سراسر شهر، مجموعه اطلاعات ارزشمندی را در اختیار طراحان شهری قرار می دهند.

این شبکه عظیم سیار وای – فای می تواند مدلی ایده آل برای بسیاری از شهرهای جهان باشد. این ابتکار عمل که بزرگ‌ترین و پیچیده ترین شبکه وای- فای مبتنی بر وسایل نقلیه در جهان به شمار می آید، توسط شرکتی دانش بنیان به نام Veniam از دانشگاه پورتو ارایه شده است.

در عین حال حسگرهای تعلیقی نصب شده در اتوبوس ها به گونه ای عمل می کنند که به محض حرکت غیرعادی اتوبوس نظیر تکان های ناشی از حرکت چرخها در گودال یا ترک خیابان، اطلاعاتی را تولید و ذخیره می کنند که در ادامه طراحان و مهندسان شهری با استفاده از آنها به ترمیم آسفالت آسیب دیده می پردازند.

البته ناگفته نماند در ایران هم سفره خانه‌ها برای جذب مشتری اینترنت رایگان را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. که این امر باعث می‌شود جوانان بیشتری به این سفره خانه ها بروند.

 

شادی در ۱۰ - دی - ۱۳۹۳

پاسخ دادن