دانشنامه ناریا
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



health-bg-1

جلوگیری از گزش پشه و حشرات و درمان گزیدگی مار، عنکبوت و حیوانات هار، در طب سنتی

طب فولکوریک یکی از قدیمی ترین شاخه های طب سنتی است که مسئولیت اشاعه ی صحیح آن در جهان بر گردن مادران هر نسل بوده است؛این وبلاگ نیز شامل مجموعه مقالاتیست به موجب این وظیفه و به تالیف نگارنده ی این وبلاگ (راشین گوهرشاهی)جهت انتقال تجربیات طب فولکوریک وابتکارات شخصی یک مادر برای سلامت فرزندانش …
او هم اکنون یک پژوهشگر و کارشناس ارشد زمین شناسیست که اعظم پژوهشها و مطالعاتش را در زمینه ژئوفارموکولوژی یا زمین شناسی پزشکی انجام می دهد. استفاده از مطالب این وبلاگ بدون ذکر نام نویسنده مجاز نیست.

نویسنده: صبح- راشین گوهرشاهی – ۱۳٩٢/٢/٢٢

این پست به مرور تکمیل می شود:

۱- به روایت پیامبر اکرم، فشردن نمک بر محل گزش عقرب تا زمانی که نمک خیس شود، برای درمان آن مفید است.

۲- ضماد پخته شده برگ و ریشه و تخم بارهنگ با نمک جهت جذب سمیت گزیدگی سگها و مار مفید است.(دایره المعارف طب اسلامی،ص۳۷۷)

۳- در گذشته آب پیاز را در علاج فردی که سگ هار او را گزیده و جهت دفع سم آن، مقدار سه تا چهار سیربه مدت سه روز پیاپی به بیمار می خوراندند..(دایره المعارف طب اسلامی،ص۳۷۷)

۴- مصرف آب ترب به مقدار چند سیر روزانه برای درمان گزیدگی سگها و دفع سم آنها مفید است..(دایره المعارف طب اسلامی،ص۳۷۷)

۵- عقرب:

ترکیب پنیرک صغیر(خبازی) آن با روغن زیتون برای سوختگی و عقرب‌گزیدگی مفید است.

راههای جلوگیری از گزش پشه ها:

۱- مالیدن روغن اسطخودوس یا اسانس لاوند به صورت و دستها (دافع حشرات موذی و پشه ها) و یا پاشیدن اسانس لاوند بر روی بالش هر شب، علاوه بر دفع پشه ها باعث تنظیم خواب رفع اضطراب و تپش قلب می شود.

۲-اسپری تربانتین بر لباسها و اطراف محل خواب و یا مالیدن کمی از آن به محلهای باز بدن

۳-مصرف قرص ویتامین ب( پشه ها از بوی بدن بعد از مصرف این قرص بدشان می آید)

۴-خوردن یک فنجان عرق یا دم کرده بادرنجبویه شبانه که علاوه بر خاصیت آرام بخشی و تقویت حافظه و قلب و اعصاب، باعث دفع حشرات موذی، ضد گزش زنبور و بالاخص پشه ها می شود. همچنین از بادرنجبویه یه عنوان کشنده عقرب نیز در منابع طب سنتی یاد شده است.

۵- مالیدن آبلیمو به مواضع باز بدن (باعث اسیدی شدن محلهای باز بدن می شود و این درحالیست که پشه ها به محیط قلیایی علاقه بیشتری دارند)

۶- دود کردن اسفند به صورت شبانه علاوه بر ضدعفونی کردن هوا و خنثی کننده آلودگی های هوا حتی در زمانهایی که آلودگی هوا در وضعیت هشدار دهنده است،خواب آور و تسکین دهنده اعصاب، دافع حشرات نیز هست.

درمانهای مفید برای درمان محل گزش پشه و پادزهر سموم حشرات:

۱- انیسون: اگر مقداری انیسون را به تنهایی و یا با عسل ترکیب کرده و در محل گزش حشرات بگذارید، پادزهر مناسبی برای دفع سموم حشرات محسوب می شود.

۲- بابا آدم: ضماد برگ با با آدم علاوه بر درمان اگزما و بیماریهای پوستی، به عنوان پادزهری برای گزش مار و سایر حشرات گزنده شناخته شده است. اگر بدن خود را با روغن بابا آدم مالش دهید، مار شما را نخواهد گزید.

منبع:
دایره المعارف طب اسلامی، مصطفی نورانی، انتشارات آوای منجی،جلد۷

شادی در ۲۹ - مهر - ۱۳۹۳

پاسخ دادن