دانشنامه ناریا
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



یکی از زیباترین روزها، زمانی است که در انتظار فرا رسیدن عید و سال نو هستیم. شاید زیباتر از خود عید، انتظار ما برای رسیدن آن باشد. از همان اوایل اسفند که هوا رو به گرمی می رود و خانه تکانی ها شروع می شود، بوی عید هم می آید.

در این روزها، خیابان ها را مملو از آدم هایی می بینیم که با حس خوب و شادی به دنبال خرید عید هستند. (البته اگر گرانی ها را ندیده بگیریم.) پیادو روها پر از ماهی های قرمز و سبزه های زیبا است. در خانه ها بوی خوب شیرینی خانگی به مشام می رسد و همه اینها نوید بخش سالی خوب و پر از برکت هستند.

یکی از رسم های قدیمی ما ایرانی ها در هنگام فرا رسیدن سال نو، پهن کردن سفره هفت سین است و یکی از اجزا اصلی این سفره، سبزه است.

سبزه ها را با دانه های مختلف در اسفند سبز می کنند و سر سفره هفت سین قرار می دهند.

یکی از پرطرفدارترین سبزه های عید، سبزه گندم است، مخصوصا اینکه سبزه پرپشتی هم تهیه کرده باشید. زیرا این سبزه شکل و شمایلی صاف و یکذست دارد و روش نگه داری از آن هم بسیار ساده است.

تهیه سبزه، کار چندان سخت و پیچیده این نیست و تنها کافی است که در زمان مناسب با دانه های خوب، کار را شروع کنید.

در ادامه مطلب طرز تهیه سبزه گندم را به همراه تمام نکات لازم شرح داده ایم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه سبزه گندم عید

  • گندم: ۱ پیمانه
  • آب: به میزان لازم
  • ظرف: با اندازه مناسب و ترجیحا سفالی یا چینی
  • پارچه نخی تمیز: به اندازه‌ای که روی گندم را بپوشاند
  • پنبه: به اندازه‌ای که زیر گندم را بپوشاند

مراحل سبز کردن سبزه گندم پرپشت

برای کاشتن و درست کردن سبزه گندم برای عید نوروز، باید ابتدا گندم‌های سالم و بدون شکستگی را برای مدتی در آب خیس کرده و آب آن را چندین بار عوض کنید. سپس آ‌ن‌ها را آبکشی کرده و روی یک دستمال مرطوب و نم‌دار بریزید.

روی گندم‌ها را هم با یک پارچه تمیز نخی بپوشانید. پارچه‌ را به طور مرتب، مرطوب و خیس نگه دارید تا وقتی جوانه‌های گندم بلند شوند. سپس پارچه روی سبزه گندم را بردارید و آب را روی گندم‌ها اسپری کنید. این کار را هر روز انجام دهید و آب اضافی جمع شده کف ظرف را دور بریزید.

مرحله اول: گندم‌ها را در آب خیس کنید

در اولین قدم از طرز تهیه سبزه گندم، گندم‌ها را در یک ظرف مناسب بریزید و زیر آب بشویید. روی گندم‌ها را آب ولرم بریزید تا حدی که آن‌ها را بپوشاند.

مرحله دوم: آب گندم‌ را مرتبا عوض کنید

برای طرز درست کردن گندم، ظرف گندم را به مدت ۲۴ تا ۳۶ ساعت در دمای داخل خانه قرار دهید و ۱ تا ۲ بار آب آن را عوض کنید. در این فاصله گندم‌ها آب را به خود جذب می‌کنند، پس در صورت نیاز به ‌آن‌ها کمی آب ولرم تازه اضافه کنید.

مرحله سوم: گندم‌ها را بین یک لایه پنبه و یک لایه پارچه نخی بریزید

در این مرحله از کاشت سبزه گندم، گندم‌ها را آبکش کنید. کف یک ظرف را مقداری پنبه تمیز بگذارید. گندم‌های آبکش شده را روی پنبه‌ها بریزید. بهتر است لایه ضخیمی از گندم بریزید تا سبزه‌تان پر پشت و یکدست شود. سپس روی آن‌ها را یک لایه پارچه نخی تمیز بیندازید تا آن‌‌ها را بپوشاند.

مرحله چهارم: روی گندم‌ها را آب اسپری کنید

پارچه روی گندم‌ها را نمدار و خیس کنید و روی ‌آن‌ها بیندازید. ظرف را در یک قسمت از خانه که نور خورشید به صورت غیرمستقیم می‌تابد، مثل پشت پنجره قرار دهید. هر روز روی پارچه را با اسپری آب بپاشید تا پارچه خشک نشود.

مرحله پنجم: پارچه را از روی گندم‌های جوانه زده بردارید

گندم‌ها به مدت ۲ تا نهایتا ۳ روز بعد جوانه خواهند زد. وقتی اندازه جوانه‌ها به ۱/۵ تا ۲ سانتی‌متر رسید، دستمال را از روی آن‌ها بردارید. از این به بعد آب را مستقیما روی جوانه‌های گندم، اسپری و آب جمع‌‌شده زیر ریشه آن را خالی کنید.

مرحله ششم: دور سبزه گندم‌ روبان بکشید

در آخرین مرحله از سبز کردن سبزه گندم، وقتی جوانه‌ها به اندازه کافی بزرگ شدند و رشد کردند، برای زیباتر شدن سبزه گندم، دور آن‌‌‌ها را یک روبان پارچه‌ای با رنگ دلخواه گره بزنید یا به روش‌ دلخواه و با خلاقیت خودتان، آن را تزیین کرده و روی سفره هفت سین قرار دهید.

سبز کردن سبزه گندم در خاک

در طرز ریختن سبزه گندم در خانه و روی خاک، مدت زمان کاشت سبزه گندم، کوتاه‌تر خواهد بود. چون سبزه از مواد مغذی درون خاک استفاده می‌کند و زودتر رشد خواهد کرد. در این روش، بعد از این‌که گندم را به مدت ۱ تا ۲ روز خیس و آب آن را عوض کردید. گندم‌ها را در ظرفی بریزید و روی آن‌ها را با دستمال نمدار بپوشانید. هر روز دستمال را خیس کنید.

بعد از اینکه گندم‌‌ها جوانه زدند، در ظرف سفالی، شیشه‌ای یا چینی، مقداری خاک پرلیت، کوکوپیت یا خاک ژله‌ای بریزید. بهتر است کف ظرف دارای منافذ باشد تا هوا جریان داشته باشد. قطر خاک را به حداقل ۲ تا ۳ سانتی‌متر برسانید.

گندم‌های جوانه زده را روی خاک بریزید. روی گندم‌ها را یک لایه نازک خاک بپاشید و روی خاک را آب اسپری کنید. اسپری کردن آب را هر روز انجام دهید. نباید سطح روی خاک کاملا خشک باشد. بعد از چند روز، جوانه‌های سبزه گندم از خاک بیرون می‌آیند. کماکان هر روز روی خاک را آب اسپری کنید.

فوت و فن های دستور تهیه سبزه گندم

  1. جوونه سبز که زد بیرون یکم بزرگ شد دیگه پارچه نیاز نیست.
  2. تهش پرلیت بریزید که یه فضایی بین ظرف و بذرها ایجاد بشه و باعث می شود ته ظرف کپک نزند و سبزه موندگاری بیشتری داشته باشد.
  3. بعد از اینکه جوانه ها بلند شدند روزی یکبار آبیاری انجام دهید و آب اضافی را خالی کنید.
  4. اگه خواستین زودتر سبز بشه میتونین با نایلون کاور کنین
  5. این سبزه بعد از ده روز کامل سبز می شود و ریشه ها هم از پایین داخل آب رشد میکند.
  6. هر روز آب اسپری کنین تا محیطش مرطوب باشد.
مریلا قاسم نژاد در ۲۱ - اسف - ۱۴۰۱

نوشته های همسو

  • No related posts found

پاسخ دادن