دانشنامه ناریا
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



در میان غذاهای ایرانی، غذاهای ترکی، دوستداران و طرفداران بسیاری دارد، به گونه ای که این غذاها در قویمت های مختلف هم وارد شده و در آشپزخانه های خانه ها پخت می شود. امروز می خواهیم در ارتباط با غذای پلویی دمی یارما برای شما صحبت کنیم. دمی یارما جزء غذاهای سنتی و اصیل اردبیل است که بسیار خوشمزه و لذیذ هم هست.

در پخت دمی یارما از بلغور گندم استفاده می شود که بسیار بسیار برای سیستم گوارشی بدن خصوصاً بدن کودکان که در حال رشد هستند مفید است. در ولقع بلغور گندم به ترکی، یارما می شود. این غذا را می توانید بنا به سلیقه خود با مرغ، گوشت و یا حتی بدون مرغ و گوشت طبخ کنید. اما ما امروز دستور اصیل و سنتی این غذا که با گوشت گوسفند است را برای شما قرار داده ایم.

بنابراین اگر از غذاهای تکرای خسته شده اید و با این غذا آشنا نیستید، در ادامه مطلب همراه ما باشید تا بتوانید یک غذای خوشمزه و لذیذ را برای خود و عزیزانتان بپزید و در کنار هم این غذا را نوش جان کنید.

طرز تهیه دمی یارمای خوشمزه

مواد لازم

  • ۲۰۰ گرم بلغور گندم
  • ۱۴۰ گرم گوشت گوسفندی چرخ شده
  • ۲ عدد پیاز متوسط
  • ۲ عدد سیب زمینی متوسط
  • ۳ عدد هویج متوسط
  • ۲ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی
  • ۴۰۰ میلی لیتر آب ولرم
  • به مقدار دلخواه زردچوبه، نمک دریا و فلفل سیاه
  • به میزان دلخواه روغن نباتی

دستور پخت

مرحله اول : آماده سازی مواد اولیه

در گام نخست هویج ها را کاملا شسته و آنها را به ابعاد مکعب کوچک برش دهید. در ادامه سیب زمینی ها را بشوئید و پس از پوست گرفتن به صورت نگینی برش دهید.

۱ عدد از پیاز ها را ریز رنده کرده و آن یکی را به صورت خلالی برش دهید.

مرحله دوم : پخت مواد اولیه

در گام دوم تابه مناسبی را انتخاب کرده و بر روی اجاق گاز قرار بدهید. درون تابه روغن اضافه کرده و پس از داغ شدن روغن پیاز های خلالی را به آن اضافه نمائید.

در ادامه پیازی را که رنده شده بود را به گوشت چرخ شده به همراه فلفل سیاه، زردچوبه و نمک با یکدیگر بخوبی ترکیب کنید.

پس از آنکه مقداری رنگ پیاز تغییر نمود، ترکیب گوشت را به تابه اضافه کرده و تفت دهید. در ادامه رب گوجه فرنگی و مقداری دیگر زردچوبه تابه بیفزائید.

سپس سیب زمینی و هویج نگینی را به تابه افزوده و پس از ۴ دقیقه حرارت اجاق گاز را ملایم تر کرده و درب تابه را به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید.

مرحله سوم : افزودن بلغور گندم به تابه

در گام سوم پس از طی مدت زمان گفته شده، بلغور گندم را به تابه افزوده و ۴۰۰ میلی لیتر آب ولرم را نیز به آن بیفزائید.

میزان نمک مناسب را چشیده و اجازه دهید تا با حرارت ملایم آب اضافی تبخیر شود. در آخر نیز مواد داخل تابه را آبکش کرده و در یک قابلمه مناسب دم نمائید.

نکات مهم در تهیه دمی یارما

در این بخش برای شما عزیزان که تا اینجای کار ما را همراهی نمودید نکاتی را آماده کرده ایم که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد. این نکات می تواند به شما کمک کند تا آموزش طرز تهیه دمی یارما را به روشی بهتر و در عین حال حرفه ای تر بیاموزید:

  • سعی داشته باشید تا از مواد اولیه تازه و مرغوب با کیفیت بالا در تهیه این دمی یارما بهره ببرید تا بتوانید این غذای ترکی را با طعم و مزه ای استثنایی تهیه و طبخ نمایید.
  • هر چند که در مواد اولیه دمی یارما برایتان نوشته ایم که از رب گوجه فرنگی استفاده کنید اما در نظر داشته باشید که طعم و مزه گوجه فرنگی چیز دیگری است.
  • برخی از افراد از بلغور جو برای تهیه این دمی یارما بهره می برند اما ما به شما پیشنهاد می کنیم تا از بلغور گندم استفاده کنید.
  • شما با به کار بردن روغن های مفید و نابی همچون کنجد، ذرت و کانولا می توانید دمی یارما بینظیرتری را در منزل تهیه کرده و از جایگزین مناسبی برای روغن های نباتی موجود در بازار استفاده نمایید.
  • به خاطر داشته باشید که رمز و راز خوشمزه تر شدن غذاها علی الخصوص دمی یارما در ارگانیک بودن مواد اولیه و حرارت ملایمی است که در هنگام پخت به کار می برید. پس دمی یارما را با حرارت ملایم تهیه و طبخ نمایید.

خواص بلغور گندم در طب سنتی

بلغور گندم در طب سنتی هم کاربرد زیادی دارد و خواص آن می‌تواند برای داشتن یک بدن سالم برای شما مفید باشد. از جمله خواص بلغور گندم در طب سنتی باید به موارد زیر اشاره کرد:

۱- بهبود در هضم غذا

زمانی‌که فیبر در رژیم غذایی وجود داشته باشد، فرایند هضم هم راحت‌تر و بهتر انجام می‌گیرد. بلغور گندم مقادیر زیادی فیبر درون خودش دارد و مصرف آن باعث می‌شود که فرایند هضم غذا بهتر و سریع‌تر انجام شود.

۲- کاهش وزن

اگر قصد کاهش وزن دارید، بهتر است بلغور گندم مصرف کنید. ویژگی کم‌کالری و کم‌چربی بلغور گندم به ایجاد احساس سیری در شما کمک می‌کند. این ویژگی علاوه بر اینکه جلوی پرخوری را می‌گیرد، کمک می‌کند که چربی‌های موجود در بدن شما کاهش یابد. برای آن‌که درباره کاهش وزن بیشتر بدانید، مقاله کاهش سریع وزن را بخوانید.

۳- افزایش میزان گردش خون

آهن یکی از مهم‌ترین مواد موجود در بلغور گندم است که مصرف آن باعث افزایش این ماده در بدن و بهبود میزان گردش خون در بدن می‌شود. مقدار مفید و به‌اندازه این ماده غذایی، در حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه به آهن را برطرف می‌کند.

۴- تقویت استخوان‌ها

تقویت استخوان‌های بدن از دیگر خواص بلغور گندم در طب سنتی است. وجود مواد معدنی زیاد در بلغور گندم کمک می‌کند که بافت‌های استخوانی تقویت شده و استحکام استخوان‌های بدن افزایش یابد.

۵- بهبود خواب

سطوح قابل توجهی از منیزیم موجود در بلغور گندم، آن را به کمکی بزرگ برای خواب تبدیل می کند، چرا که منیزیم می‌تواند بر تولید برخی از پیام‌رسان‌های عصبی آرامش‎بخش تاثیر داشته باشد. هنگامی که بدن شما این انتقال دهنده‎های عصبی را آزاد می‎کند، سیستم عصبی و ذهن آرام می‌شوند و کمک می‌کند تا دوره‌های راحت و طولانی خواب داشته باشید.کسانی که از بی‌خوابی و سایر اختلالات خواب رنج می‌برند، باید بلغور گندم را به مدت چند هفته در رژیم غذایی خود بگنجانند و احتمالا تغییر قابل ملاحظه‌ای را مشاهده خواهند کرد.

۶- تسریع رشد

بلغور گندم، با داشتن تمام اسید آمینه‌های ضروری که بدن برای رشد و نمو نیاز دارد، منبع خوبی از پروتئین است که بدن ما برای رشد بافت ها، سلول‌ها، رگ‌های خونی جدید و غیره به آن نیاز دارد. اگر در دوره بهبودی پس از آسیب یا بیماری به سر می‌برید، مصرف زیاد پروتئین‎های کامل برای تسریع بهبودی ضروری است.

۷- پیشگیری از بیماری های مزمن

دانه ها و غلات به طور معمول با پتانسیل آنتی اکسیدانی بالایی همراه نیستند، اما بلغور گندم دارای خاصیت آنتی اکسیدانی فیتونوترینت‌ها است که می‌توانند در از بین بردن التهاب و کاهش جهش سلول‌های سالم که باعث سرطان می‌شوند، کمک کند. رادیکال‌های آزاد در بدن باعث تحریک استرس اکسیداتیو در بدن و پس از آن التهاب می‌شوند که می‌تواند منجر به مشکلات دیگری در سلامتی شود.

۸- تقویت ایمنی بدن

طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بلغور گندم می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد. به طور خاص، روی به پاسخ ایمنی قوی در بدن مرتبط شده است و بلغور گندم میزان قابل توجهی از این ماده معدنی را در هر پُرس دارد؛ یعنی حدود ۲۰ درصد از مصرف روزانه پیشنهاد شده!

مریلا قاسم نژاد در ۱۶ - آذر - ۱۴۰۰

نوشته های همسو

  • No related posts found

پاسخ دادن