دانشنامه ناریا
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



کنکور و ماجراهای وابسته به آن یکی از سخت ترین مراحل زندگی همه ما بوده و هستند افرادی که این موضوع، مشکل امروز آنهاست!

اینکه بخواهیم چهار سال تحصیلی را تنها در چهار ساعت آزمون دهیم و نتیجه آن تعیین کننده سرنوشت ما باشد، به خودی خود می تواند ترسناک و استرس آور باشد. اما ترس و اضطراب کاری را از پیش نخواهد برد، برای داشتن یک کنکور خوب و پس از آن یک انتخاب رشته درست، تنها کافی است تا اطلاعات خود را بالاببریم و با برنامه ریزی درست و اصولی قدم برداریم.

اگر از غول سرسخت کنکور گذشته و به مرحله انتخاب رشته رشیده اید، به شما تبریک می گوییم و این نکته را یادآوری می کنیم که انتخاب رشته همانند کنکور مهم است!

شما اگر رشته ای نادرست و یا شهری نادرست را انتخاب نمایید، مطمئن باشید که هیچ لذتی از دوران تحصیلی دانشجویی خود نخواهید برد. بنابراین آگاهانه در رابطه با رشته ها تحقیق کنید و سپس برای انتخاب رشته اقدام نمایید.

مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از رشته های پرطرفدار بین دانش آموزان ریاضی و فیزیک است. به همین دلیل ما هم امروز تصمیم داریم تا در رابطه با این رشته برای شما صحبت نماییم و هر آنچه نیاز دارید برایتان توضیح دهیم تا در صورتی که علاقه مند بودید این رشته را انتخاب نمایید. با ما همراه باشید.

رشته فناوری اطلاعات

این رشته یک رشته میان رشته ای است و یک رشته خالص نیست و از تلفیق رشته هایی مثل مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر بخصوص نرم افزار تشکیل شده است.

هم اینک در دانشگاه های تربیت مدرس، خواجه نصیر، تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد، برخی دانشکده های فنی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع کارشناسی و دانشگاه های علمی – کاربردی و پودمانی در مقطع کاردانی این رشته تدریس می شود. در این مقطع بیشتر مسایل مربوط به وب مطرح می شود. در مقطع کارشناسی داوطلبان با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمان ها آشنا می شوند و سپس وارد مباحث مدیریت پروژه می شوند. این رشته دارای گرایش هایی مثل تجارت الکترونیکی، سیستم های چندرسانه ای، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است.

در مقطع کارشناسی ارشد بعد از تکمیل مدیریت پروژه در صدد پیدا کردن راه حل های مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی هستند. مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارائه نمی شود ولی امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریه های جدید از محورهای اصلی در این مقطع می باشد.

رشته مهندسی فناوری اطلاعات مناسب چه کسانی است؟

رشته مهندسی فناوری اطلاعات به دلیل نوین بودن، تلفیقی از رشته‌های مدیریتی، کامپیوتر، مخابرات و روباتیک بوده و ماهیتی میان رشته‌ای دارد و طبیعتاً در آن بازه گسترده‌ای از علوم کاربردی هر کدام از رشته‌های مادر پوشش داده شده‌اند. بنا به انگیزه و علاقه، هر فرد در بخش مدنظر خود از حوزه‌ها و گرایش‌های مختلف این رشته، تخصص بیشتری را کسب خواهد کرد، هر چند نسبت به دیگر موضوعات نیز بایستی دید کلی وجود داشته باشد.

در واقع به بیانی ساده‌تر، رشته مهندسی فناوری اطلاعات مانند اقیانوسی به عمق یک سانتی‌متر است که دانشجو در حین تحصیل در آن، از موضوعات بسیاری مطلع خواهد شد اما در هر حوزه، اطلاعاتی که به دست می‌آورد سطحی هستند و در نهایت می‌تواند بسته به علاقه‌اش در یک زمینه منتخب، تخصص کسب کند.

با توجه به رشد روز افزون فناوری و جایگزین شدن مدیریت نوین به جای مدیریت سنتی که غالباً سهم بیشتر آن مربوط به فناوری اطلاعات است، عدم کسب دانش در رشته فناوری اطلاعات در سطح عمومی برای هر شخص، یک خلاء به حساب آمده و در صورت عدم به‌روزرسانی دانش خود در زمینه فناوری اطلاعات، علاوه بر رویارویی با چالش‌های بزرگ، احتمال شکست نیز بسیار زیاد خواهد بود.

فارغ از ابعاد جغرافیایی فعالیت یک سازمان یا ارگان که می‌تواند بسیار بزرگ و یا کوچک باشد، تمامی چنین نهاد‌هایی، اعم از خصوصی و یا دولتی نیاز به ارتباط با دیگر شعب و سازمان‌های همکار خود دارند، بنابراین همیشه در آن‌ها به یک مسئول فناوری نیاز خواهد بود. از سوی دیگر، غالباً شرکت‌ها بر اساس نوع عملکرد خود، سامانه‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی را به صورت آنلاین و آفلاین به کار می‌گیرند که مسئولیت نگهداری،‌ توسعه، تامین امنیت و سایر موارد به دانش آموختگان رشته مهندسی فناوری اطلاعات سپرده می‌شود.

همچنین نباید فراموش کرد، عدم آگاهی و دانش به توانمندی‌هایی که علم فناوری اطلاعات در زمینه بهبود بهره‌وری و افزایش بازدهی ایجاد می‌کند، احتمال شکست کسب و کارها را بسیار بالا برده و آن‌ها را کاملاً تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رشته مهندسی فناوری اطلاعات به افرادی توصیه می‌شود که علاوه بر داشتن روحیه به‌روزرسانی دانش در حوزه فناوری اطلاعات، علاقه‌مند به بررسی و تحلیل موضوعات نوین و فناوری‌های روز دنیا باشند. این رشته، برای اشخاصی که به موضوعات زیر علاقه‌مند هستند ایده‌آل خواهد بود:

  1. مدیریت غیرفعال و فعال شبکه‌های کامپیوتری در جهت بهبود و بهره‌وری حداکثری
  2. تخصص سخت افزاری (اعم از نصب آنتن‌های وایرلس، سرورها، سوئیچ‌های شبکه و دیگر موارد)
  3. کدنویسی در شاخه‌های مختلف (همانند پایگاه داده، وب سایت، بازی‌ها، یا شبکه‌های کامپیوتری و سایر موارد)

درس های این رشته در طول تحصیل

دروس پایه :

ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک، کارگاه عمومی.

دروس اصلی

ساختمان های گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، زبان ماشین و برنامه نویسی سیستم، ساختمان داده ها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، برنامه سازی پیشرفته، سیستم های عامل، پایگاه داده ها، طراحی الگوریتم ها، مهندسی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری، مبانی الکترونیک دیجیتال، هوش مصنوعی، اصول و مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد مهندسی، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه داده ها، شیوه ارائه مطالب علمی و فنی، زبان تخصصی، آزمایشگاه سیستم عامل.

دروس تخصصی

مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژه های فناوری اطلاعات، برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات، آموزش الکترونیکی، محیط های چند رسانه ای، پروژه فناوری اطلاعات و کارآموزی IT.

 توانایی های لازم

با توجه به ماهیت میان رشته ای مهندسی فناوری اطلاعات، دانشجوی این رشته لازم است که به دو مبحث علوم مدیریت و کامپیوتر علاقه مند باشد. همچنین باید در ریاضی توانمند بوده و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد. زیرا به گفته “الکساندروف”، ریاضیدان و فیلسوف معاصر شوروی، علم ریاضی کاربرد فراوانی در سایر دانش ها، صنعت و در همه زمینه های مربوط به زندگی بشری دارد. برخی از استادان این رشته معتقدند که آزمون این رشته باید به صورت نیمه متمرکز برگزار گردد تا علاقه مندترین و مستعدترین داوطلبان وارد این رشته گردند. داوطلبانی که پیش از ورود به دانشگاه، با کامپیوتر آشنایی داشته و در این زمینه توانمند باشند.

موقعیت شغلی این رشته در ایران

اینجا یک شهر الکترونیکی است. شهری که آموزش، تفریحات، خرید و فروش و بخش قابل توجهی از ارتباطات آن الکترونیکی می باشد. در این شهر، فارغ التحصیلان IT حضوری فعال دارند. زیرا از سوار شدن به مترو و تاکسی تا خرید از فروشگاهی که در آن فروشنده ای حضور ندارد، به صورت الکترونیکی انجام می گیرد. این تصویری از آینده تمامی کشورهای جهان از جمله کشور ایران است. تصویری که بیانگر وجود فرصت های شغلی فراوان برای فارغ التحصیل IT است.

البته یک مهندسی IT نه تنها در آینده، بلکه در حال حاضر نیز فرصت های شغلی فراوانی دارد. برای مثال در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است که سیستم تجارت ایران را همانند کشورهای پیشرفته الکترونیکی کند. این پروژه بسیار پیچیده است و نیاز به تعداد قابل توجهی متخصص IT دارد. تا جایی که اگر تمامی دانشجویان ما وارد بازار کار شوند، باز هم پاسخگوی نیاز این پروژه و پروژه های مشابه نخواهند بود. حتی در کارهایی ساده تر مثل مکانیزه شدن سیستم یک اداره، نیاز به متخصص این رشته است. کاری که در بعضی از سازمان ها آغاز شده اما هنوز سیستم هیچ سازمانی به طور کامل مکانیزه نشده است. به عبارت دیگر در حال حاضر همه چیز به سمت IT پیش می رود و به همین دلیل فارغ التحصیل این رشته اگر توانمند باشد، بیکار نخواهد ماند.

مریلا قاسم نژاد در ۲۰ - مرد - ۱۴۰۱

نوشته های همسو

  • No related posts found

پاسخ دادن