دانشنامه ناریا
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



همزمان با فرا رسیدن فصل زیبای پاییز، کدو حلوایی هم خودنمایی می کند و کام مردم را با طعم و مزه جادویی خود شیرین می کند. کدو حلوایی سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی متفاوت است و برای درمان سرماخوردگی و افزایش قوای جنسی بسیار مفید است. سوپ تهیه شده با کرو حلوایی هم تمام خواص این میوه پاییزی و خواص سوپ را یکجا دارد.

همیشه در مهمانی ها سوپ جو و سوپ رشته و یا سوپ شیر و خامه بوده است، اما بانوان خوش سلیقه، همیشه به دنبال پیش غذاهای جدید هستند و سوپ هم یکی از پرطرفدار ترین پیش غذاهاست. به همین دلیل ما امروز تصمیم گرفتیم یا یک سوپ خوشمزه و جدید را به شما عزیزان معرفی کنیم، این سوپ، سوپ کدو حلوایی است که به دلیل وجود کدو حلوایی و سایر سبزیجات، بسیار مقوی و انرژی بخش است.

خواص کدو حلوایی

  • این گیاه خوراکی حاوی اکسید های قدرتمند آنتی هیدروکسی است که یک اسید طبیعی در میوه است و سلول های مرده پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می کند. همچنین حاوی ویتامین A است که به تولید سلول های پوستی جدید و نرم تر و جوان تر شدن این بافت کمک می کند.
  • کدو حوایی با داشتن غنی ترین ریزمغذی ها، مجهز به سلاح هایی موثر برای مقابله با بیماری ها است.
  • علاوه بر این کدو حلوایی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای بتاکاروتن که در میوه ها و سبزی های نارنجی رنگ مثل هویج و کدو به وفور یافت می شود، از پوست در برابر تشعشعات ماوراء بنفش محافظت می کند و مصرف عصاره آن به طور روزانه حتی تاثیر محافظتی کرم ضد آفتاب را افزایش می دهد.
  • این رنگ روشن و درخشان کدوتنبل ناشی از مواد مغذی است و آن را از دیدگاه سلامتی گیاهی بسیار باارزش می سازد.این یک منبع خوب ویتامین A, ویتامین C, و سرشار از آنتی اکسیدان هاست، مثل اکسانتین ها کاروتن ها و لوتئین ها.همچنین منبع خوبی از ویتامین های B کمپلکس, مانند فولات, نیاسین, پریدوکسین, و پانتوتنیک اسید و تیامین است.این مواد معدنی غنی از آهن, مس, پتاسیم, کلسیم و فسفر هستند. مزایای سلامتی کدو حلوایی، عبارتند از:
  • کدوتنبل یک سبزی بسیار کم کالری است. ۱۰۰ گرم کدوتنبل فقط ۲۶ کالری را فراهم می کند. اکثر افراد کدوتنبل را در برنامه های کاهش وزن خود توصیه می کنند.
  • پتاسیم یک ماده معدنی مهم برای عملکرد درست قلب و ماهیچه ها است. یک وعده کدوتنبل حدود ۵۵۰ گرم پتاسیم دارد، یکی از بزرگ ترین منابع پتاسیم است. شما می توانید کدوتنبل را به میان وعده غذایی خود یا وعده غذایی اضافی برای افزایش پتاسیم اضافه کنید.
  • کدوتنبل به خلاص شدن از شر میدودیت شریانی و کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته کمک می کند.مقدار زیادی آنتی اکسیدان های موجود در کدوتنبل همچنین از تصلب شریان (سختی شریان) جلوگیری می کند. خطر فشار خون بالا را به حداقل می رساند. کدوتنبل دارای مقدار زیادی فیتوسترول است که بسیار شبیه به کلسترول انسانی است.

دستور پخت سوپ کدو حلوایی

مواد لازم

کدو حلوایی: ۱ کیلوگرم

پیاز: ۱ عدد کوچک

کره: ۲ قاشق غذاخوری

هویج: ۱ عدد

پیاز: ۱ عدد

سیب زمینی: ۲ عدد

زنجبیل: ۱ قاشق چایخوری

ادویه شامل: کاری، فلفل، پاپریکا و زردچوبه به مقدار لازم

استاک مرغ یا گوشت: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شیر نارگیل یا شیر معمولی: ۱/۲ لیوان فرانسوی

جعفری ساطوری خرد شده: برای تزیین سوپ

خامه صبحانه: برای تزیین سوپ

طرز تهیه

درست کردن سوپ مقوی و بسیار خوشمزه کدو حلوایی مجلسی با شیر اصلا کار سختی نیست. این طرز تهیه سوپ کدو حلوایی کانادایی است. کافی است کدو حلوایی را بشورید و پوست بگیرید و به صورت مکعبی تکه تکه کنید. پیاز را نگینی خرد کنید و با کره و چند قطره روغن مایع تفت دهید تا نرم شود. سپس کدو حلوایی و سیب زمینی مکعبی خرد شده را هم اضافه کنید و تفت دهید.

حالا تمام مواد گفته شده به جز شیر نارگیل را با ۴ لیوان فرانسوی دسته دار استاک مرغ را گوشت بپزید. وقتی کدو حلوایی حسابی پخت مواد داخل قابلمه را با گوشتکوب برقی یا غذاساز پوره کنید. سپس ½ شیر معمولی یا شیر نارگیل به مواد پوره شده اضافه کنید و روش شعله ملایم گاز بپزید تا غلیظ شود و جا بیفتد. سپس روی سوپ کدو حلوایی را با مقداری خامه صبحانه و جعفری تازه ساطوری خرد شده تزیین کنید.

نکات کلیدی تهیه سوپ کدوحلوایی

۱ – دستورهای آشپزی متفاوتی برای تهیه این غذا وجود دارد اما اگر دوست دارید سوپ کدوحلوایی و سیب‌زمینی را امتحان کنید کافی است در مرحله دوم یک عدد سیب‌زمینی را به مواد اضافه کنید.

۲- طرز پخت دیگری برای تهیه این سوپ، سوپ کدو حلوایی اسپایسی نام دارد که با پوره کدوحلوایی تهیه می‌شود و برای زمانی که به یک سوپ فوری نیاز دارید، انتخاب خوبی است.

۳- اگر از طعم شیر در سوپ لذت می‌برید مژده ما به شما این است که سوپ کدوحلوایی با شیر هم تهیه می‌شود. در این روش تنها لازم است همراه با عصاره مرغ دو پیمانه شیر نیز به سوپ اضافه کنید.

۴- در تهیه این سوپ می‌توانید به جای عصاره مرغ از عصاره گوشت یا سبزیجات نیز استفاده کنید.

۵- برای تهیه سوپ کدوحلوایی با عدس، یک پیمانه عدس پخته شده را در مرحله سوم به سوپ اضافه کنید.

۶- هر نوع ادویه‌ای که مایل باشید می‌توانید در سوپ استفاده کنید. برخی علاقه دارند که سوپ کدوحلوایی با زنجبیل صرف شود؛ در این صورت زنجبیل را به میزان لازم در مرحله سوم اضافه کنید تا با مواد به‌خوبی جوش بخورد و به سوپ طعم دهد.

۷- همچنین در صورت تمایل می‌توانید ۱۰۰ گرم تره‌فرنگ را جانشین ساقه کرفس کنید.

۸- برخی سوپ کدو حلوایی را به سبک آلمانی درست می‌کنند. در این صورت ۱ عدد سیب درختی، ۱ عدد تره فرنگی تازه و ۱ سافه کرفس هم به مواد سوپ باید اضافه کنید. کدو و سبزیجات شسته شده را ریز خرد کنید. تره فرنگی را با کمی کره و روغن تفت دهید و سپس کرفس، سیب درختی، سیب زمینی و زنجبیل را به تره فرنگی تفت خورده اضافه کنید و همه را تفت دهید. سبزیجات را با کمی آب بپزید، سپس تمام مواد را با غذاساز پوره کنید و نمک و فلفلش را اندازه کنید. مقداری خامه صبحانه اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز سوپ جا بیفتد. بعد از سرو سوپ روی آن را با خامه و جعفری تازه ساطوری خرد شده و در صورت دلخواه مغز تخمه کدو و … تزیین کنید.

مریلا قاسم نژاد در ۴ - مهر - ۱۴۰۰

پاسخ دادن