دانشنامه ناریا
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



رب انار

در این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه ی رب انار خوشمزه ی خانگی را برای شما همراهان شرح دهیم.

مواد لازم برای تهیه رب انار:

 انار  ۸ کیلوگرم
نمک ۱ قاشق غذاخوری
 آب  ۳ لیوان

طرز تهی رب انار:

انار ها را از وسط چهار تکه کنید و پپشت انار ها ضربه بزنید تا دانه های آن در بیاید. سعی کنید غلاف های سفید اصلا در میان دانه های انارتان نباشد و به شکل خالص دانه ها انار داشت هباشید.

می توانید پیش از پختن آب انا را خالص کنید اما در شیوه ی قدیمی ها دانه های انار را دانه قابلمه می ریزیم و می گذاریم تا همرا با سه لیوان آب بجوشد. این میزان آب برای این حجم از دانه است. در عین جوشیدن زیر آن را کم کنید و بگذارید با شعله ی ملایم و فشار ملاقه ی شما آب دانه های انار خارج شود و تفاله ی آن خارج شود.

این کار را ادامه دهید تا زمانی که حداکثر آب دانه ها گرفته شود.

سپس محتویات قابلمه را از صافی رد کنید تا آب از دانه ها جدا شود. دانه ها در این مرحله سفید رنگ هستند و نشانه این است که آب آن ها تا حد ممکن گرفته شده است ولی برای آب گیری کامل، دانه های داخل صافی (تفاله ها) را مجددا در قابلمه جداگانه ای بریزید و با مقداری آب بگذارید بجوشد تا رب انار درجه ۲ حاصل شود!

آب انار خالص را در قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود. بایستی هر چند لحظه هم بزنید تا رب شما ته نگیرد چون در این مرحله آب سریعا تبخیر می شود.

دقت داشته باشید رب انار مانند رب گوجه فرنگی زمان زیادی برای جوشیدن و غلیظ شدن نمی برد بنابراین بایستی مراقب باشید تا رب ته نگیرد و گرنه هم رنگ و هم طعم رب خراب می شود.

در آخر و در هنگام غلیظ شدن رب، نمک را اضافه کنید تا فساد و کپک زدگی رب را به تعویق بیندازد. رب انار درجه ۱ آماده است.

غلظت رب انار بسیار مهم است چون اگر خیلی سفت شود زمانی که در یخچال می گذارید سفت تر شده و در بعضی موارد قاشق به سختی داخل رب می رود، وقتی به عنوان چاشنی یا سس از آن استفاده می شود خیلی دیر در آب حل می شود و در نتیجه استفاده از آن مشکل است که این غلظت مناسب نمی باشد. برخی برای کسب درآمد بیشتر، رب را آن قدر شل بر می دارند که حتی با نگهداری رب در یخچال نیز کپک می زند، که این غلظت نیز مناسب نیست. بلکه باید نه شل و نه سفت باشد بنابراین غلظت مناسب رب انار، نیاز به کسب تجربه بیشتری دارد.

مریلا قاسم نژاد در ۱۹ - آبا - ۱۳۹۸

پاسخ دادن